تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۳۲
بازدید: ۴۵۲
کد خبر: ۹۷۸۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت مس در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان:

به دنبال ایجاد 10‌هزار شغل پایدار هستیم

می متالز - مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در نودوششمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان گفت: در حوزه اشتغال، هدف ما ایجاد 10هزار شغل پایدار است و اشتغال حوزه‌ای است که واقعاً به آن متعهد شده‌ایم و برای آن ایستاده‌ایم.
به دنبال ایجاد 10‌هزار شغل پایدار هستیم

به گزارش می متالز، «احمد مرادعلیزاده» با بیان این مطلب ادامه داد: با بازطراحی مسئولیت اجتماعی در بستر اقتصاد مقاومتی، در دو حوزه عدالت و اشتغال وارد شده‌ایم و برای گسترش عدالت در حوزه‌های ورزش و درمان و آموزش، برنامه‌ریزی و کار کرده‌ایم.

وی با تأکید بر این‌که برای تقویت واحد‌های کوچک و متوسط، نهاد تأمین مالی سرمایه‌گذاری اختصاصی را داریم که مذاکرات آن با فرابورس انجام شده و به‌دنبال تأسیس آن هستیم، گفت: الگو در این نهاد که به شکل یک صندوق است، ازطریق مشارکت در کسب‌وکارها و تقویت آن‌ها و سپس خروج از آن با فروش و واگذاری سهام است.

مرادعلیزاده با اشاره به این‌که حمایت مالی از کسب‌وکارها و اشتغال، از چند طریق رخ خواهد داد، گفت: یکی از این روش‌ها صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی است؛ یک شیوه دیگر، بانک‌داری پیوندی است؛ خرید ترجیحی، معرفی و اعتباردهی برای مشتریان و رایزنی با نهادهای مالی و استانی نیز، از دیگر شیوه‌ها برای حمایت مالی از کسب‌وکارها و اشتغال است.

وی تصریح کرد: شرکت مس به‌عنوان شرکتی که سهام‌دار دارد، نمی‌تواند پول مردم را وارد طرح‌هایی کند که بازدهی ندارد؛ بلکه ما می‌توانیم در قالب صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی و در حوزه‌های اثربخش وارد شویم.

مرادعلیزاده با اشاره به صحبت‌های مطرح‌شده درباره تکنولوژی فلش در سرچشمه نیز گفت: ما تغییر تکنولوژی ذوب از ریورب به فلش را داشتیم که به‌خاطر دود سفیدی که از این کارخانه بیرون می‌آید، برخی موجی علیه آلایندگی مس راه انداخته‌اند؛ درصورتی‌که با راه‌اندازی فلش 500هزار تن co2 ناشی از کوره ریورب از بین رفته است.

وی افزود: در زمینه گازso2  هم باید بگویم دود سفیدی که الان از دودکش‌ها بیرون می‌آید ناشی از اکسیژن است نه so2 و میزان این گاز با قبل تفاوت معناداری نکرده است که با راه‌اندازی کارخانه اسید، همین مقدار گاز so2 را هم نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت مس در پایان با اشاره به راه‌اندازی کارخانه اسید تا پایان سال آینده، گفت: پس از راه‌اندازی کارخانه اسید، باید کارخانه کود شیمیایی هم طی دوسال در منطقه راه بیفتد که با 1500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری 2000 شغل (مستقیم و غیرمستقیم) ایجاد خواهد کرد و هم‌اکنون به دنبال آن ‌هم هستیم.

فعالیت‌های شرکت مس ماندگار خواهد شد

در ادامه این نشست، استاندار کرمان با قدردانی از شرکت مس به‌خاطر کاری که در حوزه مسئولیت اجتماعی شروع کرده‌اند، گفت: اگر صنایع ما وقتی 50سال پیش شروع به‌کار کردند مثل شرکت مس مسئولیت اجتماعی‌شان را مورد توجه قرار داده بودند، مشکلات امروز را نداشتیم.

وی افزود: برای مدت‌ها بین صنعت مس و دام‌داران، چالشی در خاتون‌آباد وجود داشت که با اقداماتی که شرکت مس در این زمینه انجام داده، این مشکل در حال حل شدن است.

رزم‌حسینی با اشاره به این‌که فرآیندی که در شرکت مس برای اقتصاد مقاومتی طراحی شده، کاملاً در راستای اقتصاد مقاومتی است و از دستگاه‌های اجرایی تقاضا داریم نهایت همکاری را با این فرآیند و الگو داشته باشند، گفت: معین شدن برای اقتصاد مقاومتی کاملاً داوطلبانه بوده است نه تکلیف دولتی، و واقعاً این شرکت‌ها جهادی کار کرده‌اند؛ ما نباید این شرکت‌ها را مورد سؤال قرار دهیم و بگوییم چرا در کار داوطلبانه کم گذاشتید، بلکه هر کاری که این معین‌ها و شرکت‌ها انجام دهند قابل‌تقدیر است.

استاندار کرمان در پایان گفت: شرکت مس یک حرکت خوب انجام داده و آن گرفتن مصوبه هیأت‌مدیره برای انجام فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی است؛ این یعنی این فعالیت‌ها ماندگار خواهند شد.

مدیران استان چه گفتند

در بخش دیگری از نودوششمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان، مسئولان و مدیران استان کرمان به ارائه گزارش‌هایی از فعالیت‌های شرکت مس به‌عنوان معین اقتصاد مقاومتی منطقه شش پرداختند. در همین زمینه، «علی‌رضا اسدی»، فرماندار شهربابک با بیان این‌که توسعه هر منطقه براساس استعدادها و توانمندی‌های آن منطقه، کار بسیار درستی است که در کرمان در حال انجام است، گفت: در حوزه اقتصاد مقاومتی، فعالیت‌های زیادی داشته‌ایم که شرکت مس هم از ما حمایت کرده است.
وی افزود: برای مثال، در حوزه راه‌اندازی کارخانه سیلیس و کارگاه‌های فرش شهربابک، شرکت مس از ما حمایت خوبی داشته است؛ همچنین، شرکت مس، پشتیبان خوبی در حوزه اشتغال در شهربابک بوده است.
«علی‌ یار اسکندری»، فرماندار رفسنجان هم با تأکید بر این‌که یکی از اقدامات بسیار خوب شرکت ملی صنایع مس ایران در رفسنجان، ایجاد و توسعه ورزشگاه رفسنجان است که سال‌ها متوقف شده بود، گفت: در حوزه فرهنگ نیز شرکت مس سالن چندمنظوره‌ای ایجاد کرده که رفسنجان از آن بی‌بهره بود.
وی افزود: در حوزه اشتغال، شرکت مس فعالیت‌های مطالعاتی‌ای در زمینه صندوق‌های خرد انجام داده که امیدوارم ایجاد این صندوق‌ها عملیاتی شود.
«علی زهرودی» فرماندار انار نیز، با قدردانی از حمایت‌های شرکت مس در حوزه صنایع ازکارافتاده شهرستان، اظهار داشت: شهرستان انار تک‌محصولی است و الان هم با بحران خشک‌سالی روبه‌روست، اما اگر وارد حوزه خدمات و صنایع تبدیلی شویم خواهیم توانست اشتغال خوبی ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد: در حوزه گردشگری هم،‌ ظرفیت خوبی مثل ارگ ساسانی شهرستان انار و مجموعه‌های بوم‌گردی داریم که امیدواریم با کمک مس روند اشتغال‌زایی آن فعال شود.
در ادامه، حجت‌الاسلام «عباس رمضانی‌پور» امام‌جمعه رفسنجان با تأکید بر این‌که شرکت مس نگاه همه‌جانبه‌ای به حوزه اشتغال داشته و این موضوع جای تقدیر دارد، گفت: اقتصاد مقاومتی موضوع تازه‌ای نیست؛ هم در سیره ائمه توصیه‌های زیادی به موضوع کار و معیشت و تحمل گرفتاری وجود دارد و هم در سایر کشورهای جهان آن را تجربه کرده‌اند.
وی با بیان این‌که باور و اعتقاد به اقتصاد مقاومتی و اصلاح قوانین در این جهت، ازجمله الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: امروز بیکاری یک شرّ در جامعه است؛ نگاه شرکت مس در حوزه اشتغال و توجه آن به بنگاه‌های کوچک و متوسط، بسیار درست است؛ چراکه برای راه‌اندازی بنگاه‌های بزرگ، زمان زیادی لازم است و این از صبر و تحمل جامعه بیرون است؛ امیدواریم از این نگاه شرکت مس بقیه نیز الگوبرداری کنند.
رمضانی‌پور تأکید کرد: یکی از مسائل مهم در زمینه اشتغال، فرهنگ‌سازی در این حوزه است؛ همه نباید به‌دنبال کار دولتی باشند؛ ما باید به مردم روحیه توکل و ریسک‌پذیری را منتقل کنیم و خود ما روحانیون هم در این زمینه مسئولیم.
حجت‌الاسلام «حسن منتظری»، امام‌جمعه انار به‌عنوان یکی دیگر از سخنرانان نودوششمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان، با تأکید بر شرایط ویژه شهرستان انار گفت: اگر به وضعیت این شهرستان رسیدگی نشود، خالی از سکنه می‌شود؛ اکنون در این شهرستان وضعیتی برقرار است که دود‌های کوره‌های زغال هوای این شهرستان را کاملا آلوده کرده است.
وی با ابزار امیدواری از حمایت بیشتر شرکت مس از شهرستان انار افزود: البته در جلسه ستاد مدیریت اقتصاد مقاومتی که شرکت مس در انار داشت، قول‌هایی داده شد و خوش‌بختانه آن وعده‌ها عملی شدند.
«مهدی حسینی‌نژاد» مدیرکل صنعت و معدن استان کرمان هم با بیان این‌که یکی از اقدامات خوب شرکت مس، عارضه‌یابی در حوزه اشتغال بوده است، گفت: عارضه‌یابی‌ها نشان می‌دهد یکی از مشکلات ما در حوزه اشتغال، مسأله بازار است؛ شرکت مس و گل‌گهر می‌توانند در این زمینه حضور فعال داشته باشند و این صنایع بزرگ به صنایع کوچک کمک کنند تا مشکل بازار محصولات آن‌ها حل شود.
وی تصریح کرد: کار خوب دیگری که مس انجام داده است، همکاری با دانشگاه‌های دنیا در حوزه اکتشافات است؛ این الگو می‌تواند به کل استان کرمان تعمیم داده شود و از همین طریق به معادن و صنایع کوچک هم کمک شود.
«عباس سعیدی» رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان هم، با اشاره به کمک شرکت مس برای انجام مطالعات لازم در حوزه مراتع و دام در خاتون‌آباد گفت: در این زمینه، همچنین 48هزار دام پلاک‌گذاری شد که از این تعداد 16هزار مجاز بودند و همچنان در حال پایش است؛ ضمناً حقوق عرفی آن‌ها نیز معین و توسط شرکت مس پرداخت شد.
وی با بیان این‌که تأمین علوفه در طرح کاهش تعارض دام و صنعت، اقدام دیگری است که شرکت مس انجام داده است، گفت: بازسازی و پاک‌سازی 400 هکتار با شعاع 15کیلومتری، با شرکت مس در حال انجام است؛ همچنین، توسط این شرکت، برای 8هزار رأس دام خسارت به دام‌داران پرداخت شده است.
در پایان این نشست نیز، «عباس صادق‌زاده» مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان این‌که توجه به مسئولیت اجتماعی در بنگاه‌های اقتصادی غالباً بسیار کم‌رنگ است، اما حضور شرکت مس در این حوزه بسیار قابل‌تقدیر است، گفت: ما مسئولیت اجتماعی و تاب‌آوری را باید ترویج دهیم؛ چراکه در غیر این صورت، اقتصاد ما تهدید می‌شود؛ در این حوزه، پیش‌گیری بسیار قابل‌توجه است که امیدوارم این حوزه با جدیت دنبال شود.

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده