تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۴۲
بازدید: ۳۱۰
کد خبر: ۹۷۸۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در «فرهنگ‌سرای مس سرچشمه» چه می‌گذرد

با لباس کار در کلاس سه‌تار

می متالز - در خیابان اصلی شهر روی دوش بچه‌های سرچشمه، یا ساک‌های ورزشی است که جهت مسیر آن‌ها را به سمت سالن ورزشی مس سرچشمه نشان می‌دهد، یا لوازم نقاشی و آلات موسیقی است که آن‌ها را به طرف دیگر خیابان یعنی فرهنگ‌سرای مس سرچشمه رهسپار می‌کند...
با لباس کار در کلاس سه‌تار

به گزارش می متالز، آفتاب ظهر سرچشمه، سردی هوای آذرماه این شهر را می‌شکند. نبض شهر در این ساعات بیشتر می‌زند و رفت‌وآمدها سکوت چند ساعت قبل را کامل در خود بلعیده است.
دانش‌آموزان که تا چند دقیقه قبل با کیف‌های مدرسه راهی خانه‌هایشان بودند، حالا با وسایلی جدید از خانه بیرون زده‌اند. مدرسه برای آن‌ها تعطیل شده است اما بچه‌های شهر سرچشمه حالا طرح دیگری برای شور جوانی خود در سر دارند.
در خیابان اصلی شهر روی دوش بچه‌های سرچشمه، یا ساک‌های ورزشی است که جهت مسیر آن‌ها را به سمت سالن ورزشی مس سرچشمه نشان می‌دهد، یا لوازم نقاشی و آلات موسیقی است که آن‌ها را به طرف دیگر خیابان یعنی فرهنگ‌سرای مس سرچشمه رهسپار می‌کند... شهر با همین صحنه‌ها خستگی صبح خود را درمی‌کند و نشان می‌دهد زندگی در سرچشمه، با ورزش و هنر بچه‌ها زیباتر در جریان است.
با آن‌هایی که لوازم هنری بر دست و دوش دارند راهی فرهنگ‌سرای سرچشمه می‌شویم. ساختمانی شکیل که از همان درِ ورودی، چهره‌ای کاملاً فرهنگی دارد. محیطی که از ابتدای ورودت نشان می‌دهد که کلی جذابیت برای دعوت تو به میان اهالی فرهنگ‌وهنر این مجموعه دارد.
«محمدصالح رزم‌حسینی»، مسئول فرهنگ‌سرای سرچشمه، با خوش‌رویی به استقبال‌مان می‌آید و اشتیاقی فراوان برای معرفی مجموعه دارد. از همان ابتدا هم، بر خون‌ دل خوردن اهالی فرهنگ مس برای راه‌اندازی فرهنگ‌سرا تاکید دارد.
با چند تن از استادان فرهنگ‌سرا که از هنرمندان هنر موسیقی استان کرمان‌اند، در اتاق شیشه‌ای ویژه‌ای که برای استراحت آن‌ها تدارک دیده شده، هم‌کلام می‌شویم. استادان که منتظر حضور هنرجوهای خود و شروع کلاس‌هایشان هستند، همگی از کیفیت تجهیزات و امکانات فرهنگ‌سرای مس در شهر سرچشمه به نیکی یاد می‌کنند و حتی آن را در بین فرهنگ‌سراهای استان، درجه‌یک و استاندارد برمی‌شمارند.
قبل از آن‌که رزم‌حسینی فضای مجموعه را بیشتر نشان‌مان دهد، برای دیدن تابلوها و عکس‌ها و پوسترهای نصب‌شده بر دیوارهای مجموعه، قدمی در راهروها می‌زنیم و اولین موضوعی که جلب توجه می‌کند این است که احساس می‌کنیم این مجموعه، توسط آدم‌های اهل فرهنگ و هنر طراحی و چیدمان شده است. قطعاً اگر مسئولیت این بخش فرهنگی به یک مسئول غیرفرهنگی سپرده شده بود، امروز نمی‌توانستیم فرهنگ‌سرای مس سرچشمه را این‌گونه ببینیم؛ دیگر بزرگداشت مفاخر و فرهیختگان کرمان با نصب عکس آن‌ها در راهروهای مجموعه به چشم نمی‌خورد و فضای داخلی کلاس‌ها نیز تا این اندازه چشم‌نواز نبود. حالا اما فضای هنری و زیبای فرهنگ‌سرای سرچشمه، حتی برای آدم‌های غیر هنری هم جذاب است.
رزم‌حسینی قبل از شروع توضیحاتش، کمی از سابقۀ مجموعه می‌گوید؛ این‌که فضای فعلی مجموعه، یک سالن اداری بود که از سال 92 به عنوان فرهنگ‌سرای سرچشمه مد نظر قرار گرفت و کارهای ابتدایی برای تجهیز آن، از آن‌زمان آغاز شد که تا امروز هم ادامه دارد و با ایده‌های اهالی فرهنگ و هنر استان، روزبه‌روز کامل‌تر می‌شود.
فضای آکوستیک کلاس‌ها با بالاترین استاندارد، اجازه نمی‌دهد که بدون باز کردن در متوجه نت‌های رهاشدۀ سازها در کلاس‌های فرهنگ‌سرا باشیم. کلاس‌های تار، سه‌تار، ویولن، نی، ارگ، سنتور، دف، تمبک، پیانو، سولفژ و آواز، به صورت منظم در این فرهنگ‌سرا دایر است. 9 کلاس از ساعت 11 هر روز تا 6 بعدازظهر در اختیار هنرجویان قرار می‌گیرد. به‌غیر از کلاس‌های موسیقی، نقاشی کودکان و طراحی بزرگ‌سالان، خوش‌نویسی، قلم‌زنی بر روی مس، عکاسی، چرم‌دوزی، تئاتر و ادبیات داستانی نیز، دیگر رشته‌های هنری‌ای هستند که در فرهنگ‌سرا سرچشمه آموزش داده می‌شوند. برای برگزاری این تعداد کلاس، بیش از 30 استاد مطرح از شهرهای مختلف استان به سرچشمه می‌آیند؛ استادان کارآمد و شناخته‌شدۀ شهرهای کرمان، رفسنجان، سیرجان و شهربابک؛ تا به‌نوعی این فرهنگ‌سرا از بسیاری از ظرفیت‌های هنری استان استفاده کرده باشد.
رزم‌حسینی از حضور 400 هنرجو در کلاس‌های سالیانۀ فرهنگ‌سرا خبر می‌دهد؛ رقمی که برای شهر کوچکی مثل سرچشمه، بسیار ایده‌آل است و نشان می‌دهد که شرکت مس در زمینۀ آموزش‌های هنری در این شهر مس نیز موفق بوده است. رزم‌حسینی البته اشاره می‌کند که اگر مشکل کمبود فضا برای تشکیل کلاس‌ها حل شود، می‌توانند تعداد کلاس‌ها و البته هنرجوها را بالاتر ببرند. این حجم از استقبال شاید تا حدودی اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما زمانی که متوجه می‌شویم بخش اعظمی از هزینه‌های هنرجویان مستعد در شهر سرچشمه توسط خود مس پرداخت شده است و علاقه‌مندان تنها با مبلغ 30‌هزار تومان می‌توانند از امکانات فرهنگی فرهنگ‌سرا استفاده کنند، متوجه می‌شویم که سنگ بنای این برنامه‌های آموزشی، برای تشویق شهروندان به استفادۀ خود و فرزندان‌شان از این فضا و فرصت گذاشته شده است؛ چراکه هنر و البته ورزش، مهم‌ترین بسترهای سرچشمه برای تاثیرگذاری بر پرورش کودکان، نوجوانان و جوانان و غنا بخشیدن به اوقات فراغت فرزندان ساکنان سرچشمه‌اند.
شاید کسی انتظار نداشت در ساعت چهار بعدازظهر با تعطیلی بخش‌هایی از مس سرچشمه، کارکنان و کارگران آن‌ها با وجود خستگی به فرهنگ‌سرای مس سرچشمه بیایند، اما به طرز جالبی دو ساعت آخر کار این فرهنگ‌سرا از قرق دانش‌آموزان خارج و به تصرف والدین آن‌ها درمی‌آید.
یکی از افرادی که با لباس کار مس سرچشمه مستقیماً از سر کار به کلاس سه‌تار آمده، سازش را کوک می‌کند و می‌گوید تمام خستگی کار را با نت‌های کلاس سه‌تار فراموش می‌کند.
فرهنگ‌سرای مس فقط محدود به برگزاری کلاس‌های هنری نشده است و رفته‌رفته به محلی برای جهت‌دهی به فرهنگ شهر سرچشمه تبدیل می‌شود. رزم‌حسینی از خروجی‌های موفق این فرهنگ‌سرا در سرچشمه می‌گوید؛ مثلاً این‌که چهار نمایشگاه عکس از سال گذشته تاکنون با آثار هنرجویان این مرکز در شهر سرچشمه برپا شده است؛ یا این‌که چهار تئاتر با حضور هنرجویان این فرهنگ‌سرا در سرچشمه اجرا شده است و از آن‌جاکه این نمایش‌ها توسط فرزندان خود اهالی سرچشمه اجرا شده، با استقبال بسیار گستردۀ مردم شهر مواجه شده است. یک دوره نمایشگاه نقاشی کودکان و یک اجرای گروهی موسیقی کودکان در سالن آمفی‌تئاتر، از دیگر برنامه‌ها بوده و برنامه‌های مفصل دیگری از این دست که در دست اجراست تا تاثیر روحیه‌بخش رویدادهای فرهنگی و هنری، رفته‌رفته در تاروپود شهر صنعتی سرچشمه نفوذ پیدا کند.
کم‌کم آفتاب سرد سرچشمه غروب می‌کند و با تاریکی هوا، چراغ‌های فرهنگ‌سرای مس نیز خاموش می‌شود و یک‌روز پر از آموزش هنر در این مجموعه به پایان می‌رسد. شور و هیجان بچه‌های هنرجو برای نشان دادن استعدادهایشان و برگزاری نمایشگاه‌های عمومی در سطح شهر و همچنین به فراموشی سپردن خستگی یک روز کاری با ساز و آواز و البته اتفاقات خوب دیگر در این مرکز، همگی نشان می‌دهد که این مجموعۀ تازه‌به‌پاخاسته می‌تواند در سال‌های آینده، کارهای بزرگ دیگری را هم در شهر صنعتی سرچشمه به انجام برساند.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده