تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۳:۳۲
بازدید: ۲۷۷
کد خبر: ۹۷۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش ملی مدیریت جهادی:

معنویت، مدیریت جهادی را از دیگر مدیریت ها متمایز می کند/ مدیریت جهادی تقدم دانش و بصیرت بر مناسبات باندی و گروهی است

می متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت معنویت و اجر اخروی را مهمترین تفاوت مدیریت جهادی با دیگر مدیریتها دانست و گفت: مدیریت جهادی تقدم دانش، آگاهی و بصیرت بر مناسبات قومی، طبقاتی، قبیله ای، باندی و گروهی است و در مدیریت جهادی مرگ در راه خدا شهادت و حیات جاودانه است.
معنویت، مدیریت جهادی را از دیگر مدیریت ها متمایز می کند/ مدیریت جهادی تقدم دانش و بصیرت بر مناسبات باندی و گروهی است

به گزارش می متالز، محمد شریعتمداری در چهارمین همایش ملی مدیریت جهادی با تسلیت جان باختن کارکنان فداکار کشتی نفتکش ایرانی (شهدای راه خدمت) در آب های چین، افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیان مبارکشان فرمودند مدیریت جهادی مربوط به همه قوا و در همه زمان ها است. مقام معظم رهبری همچنین فرمودند که اگر عزم ملی و مدیریت جهادی بود، اقتصاد و فرهنگ هم پیشرفت می کند و ملتی که اقتصاد و فرهنگ پیشرفته دارد، در اوج قرار می گیرد و تحقیر نمی شود.

وی با بیان اینکه رهبر عظیم الشان انقلاب راهکار خروج از فشارهای خباثت آمیز قدرت های جهانی را مدیریت جهادی مبتنی بر علم و درایت دانستند، تصریح کرد: در این سه سال که همایش مدیریت جهادی برگزار می شود با فضای زیبایی که آفریده، زمینه هایی برای شکوفایی فکر و اندیشه در حوزه مدیریت جهادی فراهم آمده و ادبیاتی بسیار غنی و قابل توجه درباره این موضوع مهم امروز کشور (مدیریت جهادی) تولید و منتشر شده است.

شریعتمداری مدیریت جهادی را دارای دو عنصر اصلی مادی و معنوی دانست و گفت: جوهر مدیریت جهادی روابط متقابل آن‌ها است.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای جهان مانند ژاپن و چین کوشش و تلاش متراکم در سایه ایجاد اخلاق حرفه ای (الزاما نه بر پایه اعتقادات ایدئولوژیک) را امروز شاهد هستیم و این کشورها در انگیزه برای رسیدن به هدف در جهان امروز شهره هستند. اما تفاوت مدیریت جهادی با استقرار اخلاق حرفه ای در مدیریت بخش های گوناگون جهان در عنصر مهم معنوی آن است، عنصری که استمرار را در حیات می بیند و زندگی در جهان مادی را بخشی از حیات جاودان می پندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنصر معنویت را سبب مقاوم و استوار شدن در رسیدن به هدف دانست و اضافه کرد: در مدیریت جهادی مرگ در راه خدا شهادت و حیات جاودانه است. در این فرهنگ کار نه تنها دارای ارزش مادی است، بلکه ارزش معنوی نیز دارد.

شریعتمداری با تشریح معنای واژه جهاد و زیست جهادی در اسلام و قرآن از منظر بسیاری از علمای دین، گفت: جهاد به معنای نهایت کوشش، بلاغت و رساندن مبارزه همه جانبه اعم از مبارزه با نیت( ذهن و فکر)، قول( زبان و بیان) و فعل( عمل و کردار) است. مجاهدت به جهاد بیشتر در کوشش زبانی و بیانی مومنان برای ابلاغ و تبیین و تشریح دین خدا دلالت دارد. یا به تهذیب اخلاق، سازندگی درون، خودسازی عقیدتی و روشنگری تبلیغاتی معطوف است و یا به نبرد و رویارویی با دشمن مسلح دین و گروه کافران دلالت دارد.

وی با اشاره به اینکه استفاده ترکیبی از مفهوم جهاد هم در اسلام ریشه ای بسیار قوی دارد، افزود: هنگامی که مسلمانان از جهادی مسلحانه، پیروزمندانه به مکه بازگشتند، پیامبر اکرم آنها را به جهاد اکبر و مجاهدت حقیقی برای درک برکات اخلاقی فراخواند که در یک همزیستی بسیار زیبا، جهاد در راه خدا (قتال) و جهاد اکبر( تهذیب نفس) در کنار هم قرار گرفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه در صدر اسلام کلمه جهاد با مفهوم علم اندوزی و دانشوری بسامد بسیار یافت، یادآور شد: دانشمندان دینی با کلمه مجتهد ( از ریشه جهاد) شناخته شدند. از سوی دیگر مدیریت جهادی نیز در نخستین روزهای انقلاب اسلامی طلوع کرد، گروه های دانشجویی مسلمان کمپین هایی را برای یاری رساندن به تهیدستان شهری و مستضعفان، کمک به سازندگی روستاها، کمک به کشاورزی و جهاد در این راه تشکیل دادند و آقای قاضی زاده هاشمی( وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) خود از بنیانگذاران جهاد در آن روزها بودند.

شریعتمداری با بیان اینکه امام خمینی(ره) از آغاز سال ۱۳۵۸ تا شهریورماه ۱۳۵۹ دولت و مردم را به جهاد سازندگی و مجاهدت اخلاقی فرا می خواند، گفت: در فرآیند این موضوع جهاد سازندگی در کشور پا به حیات گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه امام و رهبران انقلاب برای سازمان نوپدید نظامی انقلاب اسلامی از کلمه « پاسداران انقلاب اسلامی» استفاده کردند، تصریح کرد: پاسداران در مفهوم کلی به معنای صیانت کنندگان از انقلاب اسلامی است که جهادگران عرصه خون و شهادت هستند. از سوی دیگر برای وزارتخانه ای که مفهوما عملیاتی اقتصادی و فرهنگی داشت از عنوان «جهاد سازندگی» استفاده کردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با تیزبینی رهبر معظم انقلاب اسلامی باب مدیریت جهادی در دو حوزه فرهنگی و اقتصادی گشوده شد، گفت: این استمرار راه امام خمینی(ره) است و مدیریت جهادی ریشه در شیوه امام علی(ع) در کوشش و کنش ایجابی و سازنده پس از رحلت پیامبر مکرم اسلام دارد.

شریعتمداری مدیریت جهادی را تقدم دانش، آگاهی و بصیرت بر مناسبات قومی، صنفی، طبقاتی، قبیله ای، باندی و گروهی دانست و ادامه داد: مدیریت جهادی ترجیح خیر و منافع جمعی بر منافع و مصالح شخصی و کوشش مطلوب ، کیفیت مرغوب و بهره وری مطلوب است. مدیریت جهادی پیروی از قرآن کریم است، قرانی که می گوید هر فرد و نظامی که خیر و منفعتش بیشتر است، برقرار و پایدار می ماند.

وی در پایان گفت: مدیریت جهادی به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی مدیریت مبتنی بر علم و درایت و در مفهوم کلان «بصیرت» است.

منبع: شاتا
عناوین برگزیده