تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۳:۴۷
بازدید: ۳۶۱
کد خبر: ۹۷۹۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

زنجیره تامین رقابت پذیر، مواد اولیه و قطعه سازی و لجستیک اولویت های پنجمین همایش بین المللی خودرو

می متالز - بی گمان یکی از اهدافی که دولت ها و مراکز اقتصادی در برپایی همایش ها و سمینارها برای تحقق آن تلاش می کنند، بستن تفاهمات جدید و به سرانجام رساندن قراردادهای اقتصادی و علمی است.
زنجیره تامین رقابت پذیر، مواد اولیه و قطعه سازی و لجستیک اولویت های پنجمین همایش بین المللی خودرو

به گزارش می متالز به نقل از ایدرونیوز، برخی از سمینارها و همایش ها برگزار می شوند تنها به این دلیل که برگزار شوند و بودن خود را اثبات نمایند. البته در این میان هستند رویدادهایی که اهداف محکمی برای خود تعریف کرده و برای بدست آوردن آنها نیز تلاش بسیار می کنند.

از سال ۹۲ و پس از اتفاقات مثبتی که در حوزه روابط بین الملل در حال افتادن بود، اولین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران کلید خورد تا کشور اولین قدم ها برای دور شدن از سایه تحریم صنعت خودرو را آرام آرام و با تدبیر ویژه بردارد.

همایش اول را می توان یک دورهمی برای شکل گیری سیاست های صنعت خودرو با توجه به تغییرات احتمالی دانست که قرار نبود در همان اول میوه ای بدهد. می توان گفت تازه داشتیم زمین را برای کاشت آماده می کردیم. زمین همواری که بدخواهان با گفتار و تبلیغات سوء خود در سال های تحریم، ناهموار کرده و صنعت خودرو را از سرمایه گذاری جهانی محروم ساخته بود.

در سال دوم، اتفاقات بهتری در همایش خودرو افتاد و تعداد میهمانان خارجی و شرکت های صاحب نام افزایش یافت و البته همایش سوم آخرین کاستی های موجود در گفتمان را رفع کرد تا قبل از همایش چهارم میوه های کاشته شده در همایش های دوم و سوم، به بار بنشینند.

در تابستان ۹۵ و حدود ۵ ماه پس از برگزاری همایش سوم، کرمان موتوری ها خبری را منتشر کردند که صنعت خودرو را شگفت زده کرد.

کرمان موتور و هیوندای برای تولید دو خودرو “هیوندای آی۱۰ و آی۲۰” قرارداد همکاری بستند و قرار بر این شد که از ابتدای زمستان سال۹۵ سایت تولید هیوندای در منطقه اقتصادی بم، کار خود را آغاز کند.

هیوندای به عنوان یکی از برندهای آسیایی که مورد اعتماد ایرانیان بود با یک قرارداد هوشمندانه توسط کرمان موتوری ها، تصمیم به تولید در ایران می گیرد تا هم جواب اعتماد ایرانیان را بدهد و هم خودش بتواند به واسطه کرمانی ها، سهم بیشتری از بازار میلیونی ایران را برای خود جذب کند.

به هر حال سیاستگذاران صنعت خودرو کشور در ۳ سال سعی کردند تمام آن ابرهای تیره و تار ایجاد شده در فضای اقتصادی کشور و جامعه بین الملل را کنار زده و بازار و پتانسیل خوب ایران را نمایان کنند و می توان گفت این تلاش ها با قرارداد همکاری کرمان موتور و هیوندای رفته رفته سرعت گرفت و فتح بابی شد برای حضور سایر برندهای معتبر از جمله، پژو، سیتروئن، رنو، فولکس واگن و بسیاری از خودرسازان و قطعه سازانی که با اعتماد به بازار ایران به ریل اصلی یعنی سرمایه گذاری در کشور برگشتنند.

همایش چهارم توانست از قرارداد بسته شده میان کرمان موتور و هیوندای به نفع خود استفاده کند و پای سران برندهای معتبر اروپایی را به کشور باز کرده و تفاهمات و قراردادهای جدید تولید و جوینت ونچر را بر روی میز مدیران صنعت خودرو قرار دهد.

بی شک ادامه دار بودن موفقیت های همایش بین المللی صنعت خودرو در پله های بعدی منوط به تحقق وعده های طرفین ایرانی و خارجی در قراردادهای قبلی است و با شنیده شدن خبر تولید خودروهای معروف برند هیوندای همانند اکسنت، النترا و توسان در سایت کرمان موتور، می توان به ادامه دار بودن موفقیت های خودرویی در کشور امیدوارتر نگاه کرد.

همایش بین المللی خودرو در حالی وارد پنجمین دوره برگزاری می شود که بسیاری از ثمره های گفتمان های سازنده همایش های قبلی به ثمر رسیده و خودروهای پسابرجامی یک به یک راهی بازار می شوند اما نکته مهمی که نمی توان از آن به راحتی گذشت صنعت قطعه سازی و زنجیره تامین است.
متولیان همایش پنجم با درک خوب این مهم، به زنجیره تامین رقابت پذیر، مواد اولیه و قطعه سازی و لجستیک ورود کرده است تا با تمرکز بیشتری در این دوره برای اهداف قطعه سازی و دیگر وابستگان خودرویی تلاش کند.

این مهم موجب خواهد شد تا بعد از خودروسازان، قطعه سازان و سایر صنایع وابسته نیز بتوانند برای رشد و توسعه خود از فرصت همایش بین المللی صنعت خودرو به نفع خود استفاده کنند.

باید دید در پایان همایش پنجم چند تفاهم نامه و قرارداد برای بحث و گفت وگو آماده خواهد شد و سهم قطعه سازان و تامین کنندگان مواد اولیه و زنجیره تامین در این قراردادهای جدید چه میزان رشد خواهد کرد.

منبع: شاتا
عناوین برگزیده