تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۵:۲۴
بازدید: ۴۱۳
کد خبر: ۹۸۱۵
سرویس خبر : انرژی
یوسفی در تذکر شفاهی:

مبنای برداشت ۲.۵ میلیارد مترمربع از رودخانه کارون چیست

می متالز - نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از نامه رئیس سازمان محیط زیست در خصوص ظرفیت برداشت از رودخانه کارون انتقاد کرد.
مبنای برداشت ۲.۵ میلیارد مترمربع از رودخانه کارون چیست

به گزارش می متالز، همایون یوسفی در نشست علنی سه شنبه 26 دی ماه 96 مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور گفت: کلانتری رئیس محیط زیست در نامه ای عنوان کرده است که رودخانه کارون سالیانه قابلیت برداشت 2.5 میلیارد متر مکعب را دارد این در حالی است که در حال حاضر سالیانه 1.5 میلیارد متر مکعب از آب های سرشاخه کارون بزرگ برداشت می شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در حال حاضر حدود 85 درصد از ظرفیت رودخانه کارون استفاده می شود؛این درحالی است که استاندارد جهانی 40 درصد محسوب می شود و انتظارمی رود در شرایط فعلی کشور برداشت از رودخانه  کارون 60 درصد شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به نیازمندی های استان خوزستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر استان خوزستان به 60 میلیون متر مربع آب برای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری آب نیاز دارد، همچنین 630 میلیون مترمکعب جهت کنترل کانون های ریزگرد نیازمند است از سوی دیگر یک میلیون مترمکعب حق آبه تالاب شادگان است.

وی ادامه داد: علاوه بر این نیازمندی ها 200 میلیون مترمکعب آب جهت نیازمندی شهرستان های اهواز، شادگان وآبادان مورد استفاده است با چنین شرایطی این سوال مطرح است که مبنای اعلام مازاد رئیس سازمان محیط زیست چیست.

وزارت اقتصاد و دارایی تکلیف سپرده گذاران آرمان را مشخص کند/ سد گتوند جلگه خوزستان را تهدید می کند

این نماینده مجلس به وزیر نیرو تذکر داد و گفت: سد گتوند 250 میلیون مترمربع آب شور در خود ذخیره کرده است که در واقع حکم بمب عمل نکرده را دارد و کل جلگه خوزستان را تهدید می کند.

یوسفی تاکید کرد: ما نمایندگان استان خوزستان حق سوال از وزیرنیرو را جهت رسیدگی به سدگتوند برای خود قائل هستیم و همچنین می خواهیم تحقیق و تفحص از پروژه های انتقال آب که غیرکارشناسی است را کلید بزنیم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن درخواست از وزیرنفت برای رسیدگی به قرارداد پرسنل شرکت ملی نفت گفت: وزارت اقتصاد و دارایی تکلیف سپرده گذاران آرمان را مشخص کند؛ چرا که این سپرده ها با سود 22 درصد به موسسات داده شده بود و اکنون سود 15 درصد مطرح است./

عناوین برگزیده