تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۵:۵۷
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۹۸۲۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
رجبی:

تحریک بازار مسکن کلید خروج واحدهای تولید مصالح ساختمانی از رکود / صدور مصالح در دستور کار اتاق بازرگانی و دستگاه دیپلماسی باشد

می متالز - عضو کمیسیون عمران مجلس، گفت: واحدهای تولید فراورده های ساختمانی بیش از نیاز به سرمایه در گردش به تحریک بازار مسکن و تقاضا نیازمند هستند.
تحریک بازار مسکن کلید خروج واحدهای تولید مصالح ساختمانی از رکود / صدور مصالح در دستور کار اتاق بازرگانی و دستگاه دیپلماسی باشد

به گزارش می متالز، فرج الله رجبی با اشاره به مشکلات پیش روی واحدهای تولید فراورده های ساختمانی، گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی در این زمینه نیازمند سرمایه در گردش نبوده و عمدتا به قدری تولید دارند که انبارهایشان را پر کرده از این رو نیاز به تحریک بازار و تقاضا در آن ها لازم است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت تقویت بازار فروش تولیدات فراورده های ساختمانی، افزود: لازمه خروج بازار فراورده های ساختمانی از رکود ایجاد تحریک در بخش ساخت و ساز و مسکن است که در این خصوص باید تقاضا تحریک شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ساخت واحدهای ساختمانی و بدون متقاضی بودن برخی از آن ها، تصریح کرد: باید تحریک تقاضا انجام شود تا متقاضی برای این واحدها پیدا شده و تولیدکنندگان مجدد بتواند با آزادسازی سرمایه های خود اقدام به ساخت و ساز و در نتیجه خرید فراوده های ساختمانی کند.

سرمایه در گردش ملاک تحرک در بازار مصالح ساختمانی نیست

وی با بیان اینکه در برخی از صنایع سرمایه در گردش ملاک تحرک آن بخش است، گفت: در بخش مصالح ساختمانی مشکل سرمایه در گردش کم رنگ تر است با این شرط که تقاضا برای تولید، ساخت و ساز و خرید واحدهای مسکونی تولید شده ایجاد شود.

رجبی با تاکید بر ضرورت ارایه برنامه و سیاست مشخص در حوزه مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی، تصریح کرد: برنامه مداری در این بخش می تواند کمک به تحرک بازار مسکن کند.

شناسایی 300هزار متقاضی مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به آمار اعلامی وزارت راه و شهرسازی در خصوص اینکه 300هزار نفر متقاضی مسکن شناسایی شده اند، افزود: بسیاری از واحدهای ساخته شده بدون متقاضی نیز در کشور وجود دارد که اگر دولت بتواند ارتباطی از طریق تسهیلات بانکی بین این متقاضیان و تولیدکنندگان بخش انبوه مسکن ایجاد کند به طور حتم این میزان مسکن به فروش رفته و قسمتی از سرمایه های تولیدکنندگان برای شروع مجدد به ساخت و ساز آزاد خواهد شد.

رجبی با بیان اینکه برای ایجاد تحرک در بازار مسکن و همچنین فراورده های ساختمانی نیازمند اعتبارات دولتی نیستیم، گفت: در این بخش نیازمند اعتبارات تنظیم شده، کنترل شده و به جای بانک ها هستیم تا رونقی در بازار را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: تسهیلات بانکی می تواند میان خریداران و متقاضیان واقعی مسکن انگیزه ایجاد کرده و به این ترتیب از میان واحدهای ساخته شده موجود کسانی که الگوی ساخت را رعایت کردند خرید صورت بگیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی گفت: ایجاد تحرک در بازار مسکن و همچنین افزایش انگیزه در میان خریداران واقعی واحدهای مسکونی سیاست های مسکن است که باید از سوی وزارتخانه های راه و شهرسازی و اقتصاد مدیریت شود.

صادرات مصالح ساختمانی گزینه خوبی برای خروج این بخش از رکود

رجبی با بیان اینکه صادرات فراورده های ساختمانی نیز گزینه خوبی برای خروج تولیدات این بخش از رکود است، افزود: برای توفیق در امر صادرات فراورده های ساختمانی باید اتاق بازرگانی و تاجران بتوانند ارتباط مناسبی با کشورهای هدف برقرار کرده تا صدور فراورده ها بدون مشکل انجام شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: تقویت دیپلماسی اقتصادی از ضرورت های رشد صادرات است که در زمینه صدور خدمات فنی و مهندس و همچنین فراورده های ساختمانی نیز باید صورت بگیرد.

تقویت دیپلماسی برای جلوگیری از سلب فضای رقابت از ایران لازم است

وی با اشاره به آمادگی کشور عراق برای پذیرش سیمان تولید ایران، افزود: متاسفانه تجربه صادرات لبنیات به عراق که تعرفه های ایرانی را بالا برده در حالی که برای عربستان و ترکیه آن را ثابت نگه داشت موضوعی است که زمینه رقابت را از کشور ما سلب کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت فعال سازی روابط دیپلماسی ما با کشورهای مختلف دنیا، گفت: در تولید مصالح ساختمانی باید به طور جد بر رتبه بندی و تایید کیفیت مصالح صادراتی الزام داشته باشیم تا هر محصولی که تحت هر عنوانی از کشور صادر می شوند دارای کیفیت بوده و مطابق با استانداردهای روز دنیا باشد تا به این ترتیب بتوانیم در عرصه بین المللی رقابت کنیم./

عناوین برگزیده