تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۳
بازدید: ۳۹۰
کد خبر: ۹۸۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
محمد آشفته اظهار کرد:

خبرهای خوشی از جذب سرمایه به منطقه ویژه اقتصادی لامرد در راه است

می متالز - محمد آشفته آج‌بیشه مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد از اهمیت مناطق ویژه اقتصادی و نقش آن‌ها در جذب سرمایه و توسعه صنایع کشور گفت.
خبرهای خوشی از جذب سرمایه به منطقه ویژه اقتصادی لامرد در راه است

به گزارش می متالز، وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی لامرد جوان است اما در طول سال‌های اخیر تلاش شده تا این منطقه به خوبی به سرمایه‌گذاران معرفی شود.

آشفته برای تشریح اقدامات انجام گرفته برای جذب سرمایه به منطقه لامرد بیان کرد: در حال حاضر در این منطقه، مجموعه‌ای 5 هزار و 700 هکتاری محصور شده است و نیازهای زیرساختی آن در حال تامین شدن هستند. به‌زودی گاز این منطقه در یک پروژه 30 میلیاردی تامین خواهد شد. علاوه بر امکانات یاد شده، برق دوران ساخت و بهره‌برداری و همچنین آب دوران ساخت و بهره‌برداری نیز فراهم شده‌اند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد افزود: منطقه ویژه اقتصادی لامرد برای ورود سرمایه‌گذاران آماده شده و به‌زودی اخبار خوشی از ورود صاحبان سرمایه به این منطقه شنیده می‌شود. دو مورد از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این منطقه تا پایان سال جاری، به بهره‌برداری می‌رسد. نیروگاه خورشیدی که توسط شرکتی دانش‌بنیان در دست احداث است به‌زودی بهره‌برداری می‌شود. پنل‌های خورشیدی این نیروگاه به بندرعباس رسیده‌ و اقدامات زیرساختی آن نیز تکمیل شده‌اند.

آشفته ادامه داد: صنایع مهم دیگری نیز چون آلومینیوم و نیروگاه غدیر نیز در این منطقه واقع شده‌اند که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسند. ما در این منطقه برای صنایع پایین‌دست آلومینیوم، سرمایه‌گذارانی را جذب کرده‌ایم. لازم به‌ذکر است که در این منطقه تلاش می‌شود تا به‌ویژه از پتانسیل داخلی و بومی کشور استفاده شود و سرمایه‌‌های محلی و منطقه‌ای جذب این منطقه گردد.

برای جذب هرچه بیشتری سرمایه‌گذاران باید اقدامات متعددی انجام گیرد. خوشبختانه، روند جذب سرمایه به این منطقه و طی سال‌های اخیر مثبت ارزیابی می‌شود. تکمیل زیرساخت‌ها در این منطقه، تاثیر بسزایی در تسریع روند جذب سرمایه خواهد داشت. در همین راستا نیز سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در تلاش است تا این امکانات با سرعت هرچه بیشتر فراهم شود.

علاوه بر موارد یاد شده، برای صاحبان سرمایه که در این منطقه حضور دارند، تسهیلاتی مقرر شده است. از جمله مهم‌ترین امتیازاتی که در اختیار این سرمایه‌گذاران قرار داده می‌شود می‌توان به معافیت مالیات بر ارزش افزوده به صورت نامحدود و 12 سال معافیت مالیات بر عملکرد اشاره کرد. این معافیت می‌تواند تا 25 سال هم افزایش یابد. علاوه بر این، تولیدکنندگانی که در این منطقه فعالیت می‌کنند برای صادرات از پرداخت عوارض معاف هستند.

آشفته اینطور ادامه داد: در این منطقه، سرمایه‌گذاری با رویکرد صادراتی مورد توجه قرار دارد. توجه به صادرات حائز اهمیت به‌نظر می‌رسد چراکه زمینه موفقیت صنایع را فراهم می‌کند. در بسیاری موارد، ظرفیت‌های احداث شده در صنایع داخلی بیش از نیاز کشور است. در چنین مواردی، رویکرد صادرات‌محور، تهدیدها را به فرصت بدل می‌کند. از آنجا که منطقه ویژه اقتصادی لامرد دسترسی صادراتی مناسبی دارد، برای تحقق این هدف، مناسب است. این منطقه به 3 بندر دیر، بندر عسلویه و بندر پارسیان نزدیک است. همین نزدیکی، تحقق رویکرد صادراتی را در آن تسهیل می‌کند. جاده دسترسی این منطقه به بندر پارسیان نیز توسط وزارت راه‌وشهرسازی در دست احداث و تکمیل است. بنابراین با تکمیل بندر پارسیان، موقعیت منطقه ویژه لامرد، بیش از قبل، ممتاز خواهد شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: با وجود تمام موارد یاد شده، همچنان مشکلات و کاستی‌ها وجود دارد. برای نمونه همچنان تحریم بانکی و مشکلاتی برای بازگشایی ال‌سی وجود دارد. بنابراین باید این کاستی‌ها برطرف شود تا حس اعتماد سرمایه‌گذار بازگردد و رونق تولید در کشور عملیاتی شود.

 

عناوین برگزیده