تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۱
بازدید: ۳۷۱
کد خبر: ۹۸۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معامله 14 هزار تنی کک در 9 ماه

مصرف کک داخلی راضی‌کننده نیست

می متالز - در حالی که بخش عمده کک دنیا به مصرف صنایع فولادسازی می‌رسد و تقاضای بسیاری در دنیا برای این ماده معدنی وجود دارد، مصرف کک در ایران چندان راضی‌کننده به‌نظر نمی‌رسد و بسیاری از عرضه‌های کک در بورس کالا بدون متقاضی و معامله از رینگ بورس خارج می‌شوند.
مصرف کک داخلی راضی‌کننده نیست

به گزارش می متالز، هر چند که برخی از فعالان صنعتی اعتقاد دارند که تکنولوژی پایین تولید کک باعث می‌شود کیفیت کک تولیدی در ایران پایین باشد.

کک یکی از محصولاتی است که در صنایع دنیا کاربردهای بسیاری دارد. ازآنجاکه حدود 70 درصد از تولید فولاد در دنیا به روش کوره بلند انجام می‌شود و این ماده معدنی در خط تولید خود برای احیای آهن و تولید فولاد استفاده می‌شود. علاوه بر این، کک در بسیاری از کشورها به مصرف نیروگاه‌ها برای تأمین برق نیز می‌رسد و بخش مهمی از انرژی برق دنیا از طریق کک به‌دست می‌آید. طی یکی دو سال گذشته به‌دلیل اعمال برخی از محدودیت‌های زیست‌محیطی در کشورهایی مانند آمریکا، استرالیا و چین، برخی از معادن بزرگ زغال‌سنگ دنیا تعطیل شدند و شوک عرضه بسیاری به بازار کک در دنیا وارد شد؛ به‌طوری که قیمت این ماده معدنی سیر صعودی عجیبی را طی کرد و برخی از رکوردهای چندین ساله را شکست. هر چند که طی چند ماه گذشته قیمت کک تا حد زیادی تعدیل شده است، اما همچنان بالاست.

با وجود مزیت‌ها و کاربردهایی که برای کک در دنیا وجود دارد، در ایران این ماده معدنی همچنان مغفول و مهجور باقی مانده است و هنوز هیچ راهبرد مشخصی برای استفاده از آن در صنعت وجود ندارد. با آنکه در گذشته معادن و واحدهای فرآوری بسیاری در کشور وجود داشتند، اما در شرایط کنونی وضعیت تولید کک و معادن زغال‌سنگ کشور چندان مطلوب نیست، ضمن اینکه در سمت تقاضا نیز ضعف‌های فراوانی وجود دارد. علت این موضوع را می‌توان در موارد متعددی مشاهده کرد. نخست آنکه بسیاری از زغال‌‌سنگ‌های تولیدی در ایران عیارهای نسبتا پایین‌تری برای تولید انواع کک یعنی نوع متالورژیکی و حرارتی دارند؛ در کنار آن تکنولوژی پایین واحدهای فرآوری نیز باعث می‌شود که نتوان عیار این زغال‌سنگ‌ها را به حد مطلوب متقاضیان رساند. در عین حال در ایران از زغال‌سنگ برای تولید برق در نیروگاه استفاده نمی‌شود. ضمن اینکه مصرف‌کنندگان کک در ایران تنها ذوب آهن اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کک در کشور و یکی دو شرکت کوچک دیگر هستند که از طریق کوره بلند به تولید فولاد می‌پردازند. در عین حال ذوب آهن نیز بخش مهمی از نیاز خود را از طریق واردات تأمین می‌کند.

نمودار 1 حاکی از آن است که طی 9 ماه گذشته بیش از 80 هزار تن کک متالورژی از سوی کک‌سازان در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن تنها 14 هزار تن تقاضا وجود داشت و در نهایت به همین میزان نیز معامله صورت گرفت. در حالی که این میزان معامله نشان‌دهنده تقاضای داخلی در کشور ما نیست و باید مصرف داخلی افزایش یابد.

عناوین برگزیده