تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۴۸
بازدید: ۴۹۱
کد خبر: ۹۸۴۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

عرضه و معاملات آلومینیوم کاهش یافت

می متالز - در شرایطی که نیاز صنایع پایین‌دست آلومینیوم کشور به این فلز در هر سال به بیش از 600 هزار تن می‌رسد، مشاهده می‌شود که عملا در بورس کالا یکی از تولیدکنندگان بزرگ کشور حضور ندارد و حتی محصول تنها عرضه‌کننده آلومینیوم در بورس کالا در بسیاری از موارد بدون متقاضی و معامله، بورس کالا را ترک کرده است. چنانچه در 9 ماه ابتدای سال از 99 هزار تن عرضه آلومینیوم، تنها 63 هزار تن از آن مورد معامله قرار گرفت.
عرضه و معاملات آلومینیوم کاهش یافت

به گزارش می متالز، بازار آلومینیوم در سال 2017 شرایط نسبتا خوبی داشت و صعود قیمت این فلز نیز به بیش از 2.2 هزار دلار در هر تن رسید و پس از مدت‌ها چنین قیمتی را تجربه کرد. در همین حال احتمال مصرف بیشتر این فلز نسبت به تولید آن در بازارهای جهانی نیز باعث تقاضای روزافزون و در نتیجه احتمال وقوع کسری بازار شده است و به‌نظر می‌رسد که روند رو به رشد قیمت آلومینیوم همچنان ادامه داشته باشد.

در بازار داخلی شرایط صنعت آلومینیوم بسیار مبهم است. از سویی 2 تولیدکننده آلومینیوم اولیه در ایران وجود دارند که یکی در بازار آزاد و دیگری در بورس کالا محصولات خود را عرضه می‌کنند. شرکت آلومینیوم ایران به‌دلیل ماهیت دولتی باید تمامی محصولات خود را در بورس کالا عرضه کند. این در حالی است که چنین الزامی برای دیگر شرکت یعنی آلومینیوم المهدی ـ هرمزال به‌دلیل ماهیت خصوصی آن  وجود ندارد و این شرکت می‌تواند در بازار آزاد محصولات خود را عرضه کند. با این حال این شرکت تا سال گذشته بخش قابل توجهی از محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کرد؛ اما از ابتدای سال جاری روند عرضه این شرکت در بورس متوقف شد. علاوه بر این بسیاری از فعالان بازار آلومینیوم شاهد عدم تعادل و توازن میان قیمت این فلز در بازار آزاد و بورس کالا بودند؛ به‌طوری که در برخی از موارد قیمت آلومینیوم در بازار آزاد بیشتر و در موارد دیگر قیمت آن کمتر از بورس کالا بود. این عدم توازن باعث شده بود تا بسیاری از خریداران و صنایع مصرف‌کننده با مشکل مواجه شوند و در نهایت شورای رقابت حکم دهد که تمامی تولیدکنندگان آلومینیوم باید محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند. هر چند که هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.

نمودار 1 حاکی از آن است که طی 9 ماه گذشته یعنی از فروردین تا پایان آذر ماه 1396، تنها اندکی کمتر از 100 هزار تن محصولات آلومینیوم در بورس کالا عرضه شد که دقیقا یک‌سوم سال گذشته بود. در عین حال این محصولات با تقاضای 95 هزار تنی مواجه شدند و در نهایت 63 هزار تن از محصولات آلومینیوم مورد معامله قرار گرفت. شمش آلومینیوم به میزان 80 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 81 هزار تن داشت؛ اما در نهایت 53 هزار تن شمش به فروش رسید. بیلت آلومینیوم نیز از سوی شرکت ایرالکو به میزان 18 هزار تن عرضه شد که با تقاضایی در حدود 13 هزار تن مواجه شد و در نهایت 10 هزار تن از این محصول مورد معامله قرار گرفت. اما شمش آلیاژی که یکی از محصولات پرمشتری در بورس کالا بود، در 9 ماه ابتدای سال تنها به میزان 360 تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 140 تن داشت و 120 تن از این محصول معامله شد.

عناوین برگزیده