تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۳۲۶
کد خبر: ۹۸۵۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

23 هزار تن مس مازاد، روی دست تولیدکنندگان ماند

می متالز - افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی باعث شده بود تا این فلز در بسیاری از معاملات جذاب شود و در ایران نیز افزایش قیمت رخ داد، اما به‌نظر می‌رسد که بازار این فلز در ایران همچنان برخلاف جریان جهانی یعنی افزایش میزان تقاضا بیش از میزان عرضه، حرکت می‌کند و با وجود عرضه 110 هزار تنی مس در 9 ماه گذشته، تنها 87 هزار تن از این محصول به فروش رفت.
23 هزار تن مس مازاد، روی دست تولیدکنندگان ماند

به گزارش می متالز، به زعم بسیاری از کارشناسان بازار فلزات، مس جذاب‌ترین فلز در سال 2017 بود و رشد قیمتی بسیار بالایی را تجربه کرد. این موضوع باعث شده بود که معاملات این فلز در بازارهای جهانی رونق بسیاری گیرد و حتی امیدواری‌ها به افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی تا سال‌های آینده افزایش یابد. چنانچه بسیاری از مؤسسات معتبر بین‌المللی در زمینه قیمت فلزات، تحلیل‌های قیمتی جدیدی از مس انتشار دادند و در این تحلیل‌ها قیمت مس بسیار بیشتر از میزان کنونی پیش‌بینی شده بود. بحث در مورد خودروهای برقی و نیز تقاضای این خودروها برای استفاده از مس  نیز باعث جذاب‌تر شدن این فلز در بازارهای جهانی خواهد بود. در این میان نباید از اعتصاب کارگران برخی از معادن بزرگ که وقفه‌های تولید ایجاد کرد نیز غافل شد.

بازار مس در ایران با وجود آنکه طی سه، چهار ماه ابتدایی روند خوبی را طی می‌کرد، اما در میانه تابستان جریان تغییر کرد. این یعنی با وجود آنکه طی ماه‌های ابتدایی سال همواره تقاضا بر عرضه پیشی داشت و شاهد هیچ‌گونه مازادی در این بازار نبودیم. در این دوره هر چند که میزان عرضه هفتگی نسبت به سال‌های پیش کاهش یافته بود، اما تمامی مس عرضه شده در بازار به فروش می‌رفت و مورد معامله قرار می‌گرفت. با این حال در نیمه تابستان، باز هم مازاد مس سراغ این بازار آمد، به‌ویژه آنکه مجددا عرضه مس افزایش یافت و حتی واردات مس نیز در برخی از موارد باعث نشد که خریداران رغبت چندانی به حضور در این بازار و خرید آن داشته باشند. چنانچه در بسیاری از هفته‌ها کاتد مس در بازار فروش نرفت و روی دست عرضه‌کننده باقی ماند. هر چند که در مورد مفتول این موضوع کمتر صدق می‌کرد، اما مفتول نیز در برخی موارد با عدم خرید از سوی متقاضیان مواجه می‌شد.

نمودار 1 حاکی از آن است که طی 9 ماه گذشته یعنی از ابتدای فروردین تا پایان آذر 1396، حدود 110 هزار تن انواع محصولات مسی در بورس کالای ایران عرضه شد که تقاضایی در حدود 140 هزار تن داشت و در نهایت 87 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. از جمله این محصولات مس کاتد بود که به میزان 77 هزار تن از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران عرضه و با تقاضای 96 هزار تنی مواجه شد، اما در نهایت 60 هزار تن از این محصول معامله شد. مفتول مس نیز از سوی تولیدکنندگان به میزان 33 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 43 هزار تن داشت و در نهایت نیز به میزان 26 هزار تن مورد معامله قرار گرفت.

عناوین برگزیده