تاریخ: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۱۴
بازدید: ۴۰۸
کد خبر: ۹۸۵۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
بازدید روسای ایمیدرو و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از ذوب آهن

اسلامیان: سودآوری ذوب آهن پس از سال های زیاد قابل توجه است / کرباسیان: مشکلات ذوب آهن در مسیر حل شدن قرار گرفته است

می متالز - رییس سازمان ایمیدرو، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان به همراه جمعی از اعضای کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران از مجتمع ذوب آهن بازدید نمودند.
اسلامیان: سودآوری ذوب آهن پس از سال های زیاد قابل توجه است / کرباسیان: مشکلات ذوب آهن در مسیر حل شدن قرار گرفته است

به گزارش می متالز، به همت کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان، دکتر مهدی کرباسیان رییس سازمان ایمیدرو، دکتر محمود اسلامیان رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، نادعلی اسماعیلی رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، محمود خوروش رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی اصفهان، اسرافیل احمدیه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت به همراه جمعی از اعضای کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران از مجتمع ذوب آهن اصفهان بازدید نمودند.
در حاشیه این بازدید نشستی جهت بررسی مشکلات این واحد صنعتی ملی با حضور مدیرعامل ذوب آهن تشکیل گردید و مشکلات این شرکت به ویژه نیروی انسانی مازاد و انباشت بدهی معوق مورد بررسی قرار گرفت.
دکتر محمود اسلامیان رییس انجمن تولید کنندگان فولادایران در این جلسه گفت: ذوب‌‌آهن یک واحد ملی و نوستالژی است و وضعیت امروز آن ناشی از سیاست‌زدگی صنعت در سال‌های قبل است.
وی افزود: انتخاب نامناسب مدیران و همچنین عدم ثبات آنان، ضربات جبران ناپذیری را به این مجتمع عظیم ملی وارد ساخته است.
نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: مجتمع ذوب آهن با چند چالش مهم رو به رو است، عدم بالانس خطوط، واگذاری طرح‌های توسعه، بدهی معوق و مازاد نیروی انسانی از مشکلات مهم این شرکت است.
وی ابراز امیدواری کرد: روند رو به رشد ذوب آهن با با سرعت بیشتری ادامه یابد.
دکتر مهدی کرباسیان رییس سازمان ایمیدرو در این نشست گفت: ذوب آهن یکی از مهمترین واحدهای صنعتی کشوراست و وزیر صنعت به صورت هفتگی در جریان وضعیت و تحولات این مجتع قرار می گیرد و با توجه خاص و پیگیری مستمر مشکلات ذوب آهن در مسیر حل شدن قرار گرفته است و ما برای اعطای کمک و حتی بستن قرارداد تامین سنگ آهن برای ذوب آهن آمادگی داریم.
وی افزود: یکی از مهمترین مشکلات ذوب آهن عدم قرار گرفتن در زنجیره تولید فولاد است.
وی اظهار داشت: ستاد تکمیل زنجیره فولاد یکی از راهبردهای ۷۶ گانه نقشه راه معدن و صنایع معدنی بوده که به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این ستاد از حوزه سنگ آهن تا صنایع پایین دستی فولاد که دارای مراحل مختلف اکتشاف، میزان ذخایر، فرآوری، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و غیره بوده را زیرپوشش خود قرار می دهد.
وی همچنین گفت: با اعمال نظارت دقیق بر عملکرد ستاد تکمیل زنجیره فولاد، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ محقق می شود در این راستا نشست های این ستاد به طور منظم برگزار خواهد شد.
کرباسیان با بیان اینکه ستاد تکمیل زنجیره فولاد دارای کارگروه هایی است که گزارش عملکرد خود را به این ستاد ارائه می دهند، افزود: ستاد تکمیل زنجیره فولاد پیشنهادات و نظرات خود را در مراحل صادرات، واردات و قیمت گذاری به واحدهای مختلف ارائه می کند.
وی اظهار داشت: از مهمترین اقدام های ستاد تکمیل زنجیره فولاد کمک به راه اندازی شرکت ها و طرح های نیمه تمام است تا در سریع ترین زمان ممکن بتوان شاهد بهره برداری از آنها بود.
رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: پس از یک دور بررسی همه طرح های نیمه تمام در حوزه صنایع معدنی تحقق دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ ممکن خواهد بود.
وی همچنین گفت: در حوزه زیرساخت ها و دسترسی به خطوط ریلی مشکلاتی در کشور وجود دارد و در بخش آب نیز همکاری های وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت نیرو باید بیشتر شود.
کرباسیان در ادامه افزود: در این باره نشست های مختلفی پیش بینی شده و تفاهم نامه کلی میان وزیر صنعت، معدن و تجارت با وزیر راه و شهر سازی به امضا رسیده علاوه بر این کمیته مشترکی در حوزه راه آهن تشکیل شده است.
وی با اشاره به اینکه در بخش بنادر نیز تصمیماتی اتخاذ شده تا مشکلات عرصه تولید فولاد بیش از پیش کمرنگ شود، اظهار داشت: کمبود بودجه مهمترین مشکل حوزه صنایع معدنی است به طوری که در بخش زیرساخت ها از جمله راه آهن مهمترین مسئله، دستیابی به چند میلیارد یورو سرمایه گذاری برای دو خطه کردن راه آهن در برخی قسمت ها و اصلاح گلوگاه ها است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طبق پیش بینی ها طی دو سال آینده حدود سه میلیون تن بار گندله از سنگان باید به سایر نقاط کشور ارسال شود، ادامه داد: در کارگروه مشترکی ماهانه نشستی با رئیس کل راه آهن برگزار می شود.
وی همچنین گفت: علاوه بر این در کارگروهی عملیاتی – اجرایی میان مدیران واحدهای تولیدی سنگ آهن و فولاد با مسئولان راه آهن مسائل مورد بررسی قرار می گیرد تا تصمیمات مناسبی اتخاذ شود.
کرباسیان با تاکید بر اینکه چنین کارگروه مشترکی با سازمان بنادر و دریانوردی نیز برگزار می شود که نخستین نشست آن انجام شده است، یادآور شد: در حوزه آب مشکلاتی وجود دارد که با برگزاری نشست هایی همکاری ها بیشتر می شود.
وی افزود: علاوه براین نشست های متعددی با معاون آب وزیر نیرو برگزار شده به طوری که در آینده ای نزدیک نشستی میان دو وزیر مربوطه برگزار خواهد شد تا تدابیر مناسبی برای چهار سال آینده اندیشیده شود.

منبع: باز نیوز
عناوین برگزیده