تاریخ: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۳۴
بازدید: ۴۴۷
کد خبر: ۹۸۶۰
سرویس خبر : انرژی

شمارش معکوس کیپ‌ تاون برای دوران بدون آب

می متالز - قطب گردشگری جنوب آفریقا، کمتر از 2 ماه دیگر به‌عنوان نخستین شهر بزرگ دنیا بی‌آب می‌شود. مسئولان از حالا برای روز صفر روزی که آب تمام می‌شود آماده شده‌اند.
شمارش معکوس کیپ‌ تاون برای دوران بدون آب

به گزارش می متالز، کیپ‌تاون، خانه کوه معروف تیبل، پنگوئن‌های آفریقایی، دریا و ساحل است و مدت‌هاست یکی از بهشت‌های گردشگری در دنیا به شمار می‌رود اما این شهر، در حال تبدیل‌شدن به نخستین شهر بزرگ دنیاست که تهی از آب می‌شود.

در تخمین‌های کارشناسی اخیر پیش‌بینی شده که این شهر، احتمالا انتهای فوریه کاملا بی‌آب خواهد شد؛ روزی که از آن به‌عنوان روز صفر نام می‌برند. با اینکه اسم این روز کمی الهام‌گرفته از فیلم‌های تخیلی به نظر می‌رسد، اما مسئله، کاملا جدی‌است و شهرداری کیپ‌تاون سازوکاری کاملا دقیق برای محاسبه آن دارد. این روز، بر اساس موجودی روزانه منابع آبی شهر (مثل سدها) محاسبه می‌شود و تا حالا، تاریخ دقیق آن، به خاطر متغیربودن منابع آبی و الگوی مصرف، چند بار جا‌به‌جا شده اما در آخرین پیش‌بینی، 21 فوریه تعیین شده است.

 این بحران به‌ خاطر 3 سال بی‌‌باران سخت و مصرف بیش‌ از اندازه جمعیت به‌شدت روبه‌رشد این شهر ایجاد شده است.

دولت محلی به‌شدت در تلاش است تا به این موضوع رسیدگی کند و برنامه‌های متنوعی هم دارد؛ احداث کارخانه‌های آب‌شیرین‌کن برای تبدیل آب دریا به آب شرب، پروژه‌های تجمیع آب‌های زیرزمینی و برنامه‌های تصفیه فاضلاب.

در همین حال، به 4میلیون شهروند کیپ‌تاون توصیه اکید شده است که در مصرف آب، صرفه‌جویی کنند و برای هر نفر از ساکنان شهر، روزانه 87 لیتر آب در نظر گرفته شده است. شست‌وشوی ماشین، پرکردن استخر و آب‌دادن باغچه‌ها ممنوع شده و از شهروندان خواسته شده است که مدت استفاده از دوش هنگام استحمام را به کمتر از 2 دقیقه برسانند. اوضاع، چنان بحرانی‌است که حتی وقتی تیم ملی کریکت هند برای بازی به کیپ‌تاون سفر کرد، از بازیکنان این تیم خواسته شد که بعد از بازی، مدت دوش‌گرفتن‌شان را به کمتر از 2 دقیقه برسانند.

کیپ‌تاون البته تنها شهری نیست که با مشکل کم‌آبی مواجه است.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، تقریبا 850 میلیون نفر در سراسر جهان از کمبود دسترسی به آب شرب سالم رنج می‌برند و خشکسالی‌های رو به افزایش، حتی شرایط را بدتر هم کرده است. با توجه به این شرایط، واقعا جالب است که ما همچنان بخش زیادی از این منبع طبیعی ضروری را حیف‌ومیل می‌کنیم. آن‌طور که شرکت مشاوره‌ای محیط‌زیست GIZ آلمان اعلام کرده است، در کشورهای در حال توسعه، تا 80 درصد آب به ‌دلیل نشتی، از بین می‌رود. حتی در کشورهای پیشرفته هم اوضاع، چندان مناسب نیست و برای نمونه، در آمریکا 50 درصد آب به خاطر زیرساخت‌های فرسوده از بین می‌رود.

در این شرایط است که شرکت‌های فناوری روی مدیریت منابع آب تمرکز کرده‌اند و از راه‌حل‌های هوشمند برای مقابله با چالش‌های آبی استفاده می‌کنند.

 فناوری برای حفظ آب

برای نمونه، شرکت فرانسوی سیتی‌تپس برای خود ماموریتی تدوین کرده است که بر اساس آن، از طریق کنتورهای هوشمند آبی که به اینترنت متصل می‌شوند، جریان آب را در خانه‌های شهری کنترل کند.

این شرکت برای شروع، خانه‌های مناطق شهری بسیار محروم و فقیر را هدف گرفته و سیستم خود، سی‌تی‌سوت را در نیجر راه‌اندازی کرده است.

در این سیستم، کاربران از طریق موبایل خود «اعتبار آب» می‌خرند و کنتورهای هوشمند، میزان آبی که پولش پرداخت شده است را در دسترس قرار می‌دهند.

وقتی که اعتبار کاربران پایین بیاید، سیستم از طریق موبایل به آنها هشدار می‌دهد و اگر آنها اعتبار خود را بیشتر نکنند، به صورت خودکار، جریان آب خانه آنها قطع می‌شود.

این سیستم به کاربران اجازه می‌دهد که از طریق اینترنت اشیا، از راه دور، مصرف آب خانه خود را مدیریت کنند. افزایش یا کاهش فشار آب، از طریق سنسورهای ویژه اینترنت اشیا مشخص می‌شود و سیستم با این سنسورها می‌تواند نشتی آب را در شبکه تشخیص دهد.

شرکت‌های دیگری هم از روش‌های دیگری مانند بهره‌گیری از پهپادها و ماهواره‌ها برای تشخیص نشتی شبکه لوله‌کشی استفاده می‌کنند و در همین حال، ‌شرکت‌های دیگر در زمینه‌های دیگری به مدیریت منابع آبی کمک می‌کنند. شرکت واترسیر در آمریکا، روی دستگاهی کار می‌کند که می‌تواند از هوا، آب بگیرد. در طرح این شرکت، فن‌های قدرتمندی، هوا را به تونل‌های زیرزمینی‌ای هدایت می‌کنند و در آنجا، با استفاده از خنکی درون زمین، بخار هوا به آب تبدیل می‌شود. در این سیستم، ‌همچنین می‌توان از سیستم‌های خنک‌کننده برقی یا خورشیدی برای خنک‌کردن محیط و گرفتن بخار آب از هوا استفاده کرد. این شرکت می‌گوید که می‌توان با کمتر از 100 وات الکتریسیته (معادل میزان برق مصرفی لامپ‌های حبابی قدیمی) آب تولید کرد.

واتراستیر گفته است که برخی از شهرداری‌های بزرگ آمریکا ازجمله نیویورک برای تأمین امنیت منابع آبی خود، با این شرکت، وارد مذاکره شده‌اند. البته این سیستم همچنان در مرحله آزمایش میدانی‌است و روزهای اولیه‌اش را سپری می‌کند.

منبع: bbc

جنگ آب در روز صفر

شهرداری کیپ‌تاون از حالا خودش را برای روزی که آب در این شهر تمام شود، آماده کرده است. وقتی که روز صفر برسد، مردم باید به 200 نقطه آبرسانی شهرداری بروند.

 آنها می‌توانند روزانه حداکثر 25 لیتر آب دریافت کنند. شهرداری کاملا جدی‌است و قرار است نیروهای نظامی ارتش از این مکان‌های توزیع آب محافظت کنند تا ناآرامی پیش نیاید و کسی بیشتر از سهمش آب نگیرد.البته در همین روزها، قشر مرفه کیپ‌تاون این قدرت را دارد که آبی را که با تانکر از دیگر مناطق کشور به این شهر آورده می‌شود را با قیمت بسیار بالا خریداری کند. از همین روست که گفته می‌شود، حتی امکان دارد یک بازار غیررسمی فروش آب در تانکر هم در این شهر راه بیفتد.

آیا محدودیت‌ها جواب داده است؟

هم‌اکنون مصرف روزانه هر نفر در شهر، 87 لیتر در نظر گرفته شده است؛ با این حال تنها 50 درصد جمعیت شهر این محدودیت را رعایت می‌کند و به‌همین‌خاطر، روز صفر، چند بار جلو افتاده است؛ با این حال، مقامات شهری گزینه‌های کمی برای تنبیه هدفمند مردم دارند و همه باید تاوان آن را پس بدهند. در قانونی که اخیرا در شهر تصویب شده، میزان دسترسی مردم به آب، از 87 لیتر در روز به 50 لیتر کاهش داده شده است. پاتریسیا دلیل ـ شهردار کیپ‌تاون ـ گفته است که وقتی مردم، داوطلبانه میزان مصرف مشخص‌شده را رعایت نمی‌کنند، باید با زور با آنها برخورد کرد.

شهرداری چند توصیه بسیار مهم هم به شهروندان کرده و از آنها خواسته که با جدیت، آنها را رعایت کنند.

کسی نمی‌توانست شرایط را پیش‌بینی کند؟

هم بله و هم نه! برنامه‌ریزان شهری برای مدتی طولانی به این موضوع اشاره می‌کردند که ظرفیت منابع آبی این شهر، با جمعیت روبه‌رشد آن که در 20 سال اخیر دوبرابر شده، متناسب نیست؛ با این حال به گفته اقلیم‌شناسان 3 سال متوالی خشکسالی در این مقیاس، رویدادی با احتمال «یک در میلیون» به شمار می‌رود و هر شهری با هر سیستمی از مدیریت آب، در این شرایط به مشکل برمی‌خورد.

ترجمه | جواد نصرتی

منبع: همشهری
عناوین برگزیده