تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۳۹
بازدید: ۴۸۷
کد خبر: ۹۸۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در کرمانشاه:

صادرات کشور نیازمند فرماندهی واحد است/ ضرورت همسو شدن با تحولات بازارهای جهانی در عرصه تولید و مصرف

می متالز - معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات کشور برای اتخاذ تصمیمات درست نیازمند فرماندهی واحد است تا دستگاه های مرتبط با این موضوع زیر چتر این فرماندهی در راستای توسعه صادرات غیرنفتی گام بردارند.
صادرات کشور نیازمند فرماندهی واحد است/ ضرورت همسو شدن با تحولات بازارهای جهانی در عرصه تولید و مصرف

به گزارش می متالز، مجتبی خسرو تاج در مراسم گرامیداشت بیست و یکمین سالروز ملی صادرات در کرمانشاه، تصریح کرد: تولید کننده واقعی کسی است که حضور جدی در صحنه بازار جهانی دارد و در این صورت به دلیل پیچیده بودن و پویایی فضای کسب و کار بین المللی چالشها نسبت به بازار داخلی برای صادرکنندگان بیشتر خواهد بود.

تحقق کیفیت مرغوب با حضور در بازارهای جهانی

وی با بیان اینکه کیفیت مرغوب با حضور در بازارهای بین المللی حاصل می شود، افزود: بازار جهانی دارای پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به بازار داخل است و شرکت های صادرکننده باید با سازوکارهای مختلف، درک انتظارات بازار جهانی از محصولات و همچنین تنوع محصولات قدم به صحنه رقابت در بازار جهانی بگذارند.

خسروتاج با اشاره به چالش‌های پیش روی صادرکنندگان در بازارهای جهانی گفت: تولید کنندگانی که افق دید صادراتی دارند به سبب حضور مستمر در بازارهای جهانی با تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا آشنا شده و بر بهره‌وری بنگاه خود با توجه به کیفیت، مهارت‌ها و ظرفیت‌های تولیدی می‌افزایند تا بتوانند در آینده گام‌های بزرگتر و مهمتری بردارند.

روند افزایشی صادرات محصولات غیرنفتی در ۹ ماهه امسال

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در تشریح روند رو به رشد صادرات غیر نفتی گفت: عملکرد صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی در 9 ماهه امسال به رقم 4.6 میلیارد دلار (چهارهزار و ششصد میلیون دلار) رسید که نسبت به دوره مشابه پارسال کمتر از 4 درصد رشد دارد و در میان اقلام کشاورزی سهم صادرات میوه و تره بار با رقمی نزدیک به 756 میلیون دلار و رشد 21 درصدی و صادرات محصولات لبنی با 540 میلیون دلار رشد 31 درصدی را نسبت به مدت مشابه پارسال نشان می دهد، در بخش شیرینی و شکلات با 500 میلیون دلار صادرات در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شاهد رشد 23 درصدی بوده‌ایم و صنایع تبدیلی با 730 میلیون دلار صادرات، نسبت به 9 ماهه سال گذشته رشد 10.5 درصدی را تجربه کرده است.

خسروتاج در ادامه بیان کرد: در بخش محصولات لوازم خانگی با رقمی نزدیک به 183 میلیون دلار و محصولات فلزی نیز حدود 610 میلیون دلار صادرات معادل دوره مشابه سال گذشته انجام گرفته و همچنین صادرات شیرآلات بهداشتی نیز رشد 12 درصدی داشته است.

افزایش ۶۶ درصدی صادرات صنایع ماشین سازی و تجهیزات وابسته در ۹ ماهه امسال

وی عملکرد صنایع ماشین سازی و تجهیزات را موفق توصیف کرد و گفت: در 9 ماهه امسال با 350 میلیون دلار صادرات نسبت به مدت مشابه پارسال به رشد 66 درصدی دست یافته ایم. از سوی دیگر فقط تجهیزات نیروگاهی با 200 میلیون دلار صادرات و تجهیزات و محصولات برق و الکترونیک مانند تجهیزات مخابراتی، پزشکی و الکتروموتور با 217 میلیون دلار 16 درصد رشد داشته است.

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: صادرات 309 میلیون دلاری فرش دست باف نسبت به 9 ماهه پارسال 27 درصد رشد و فرش ماشینی نیز با 270 میلیون دلار صادرات نشانگر رشد 7 درصدی است. محصولات معدنی و محصولات معدنی فرآوری شده اعم از فلزی و غیر فلزی بیشتر از 5 میلیارد دلار صادر شده که نسبت به 9 ماهه سال گذشته 17 درصد رشد داشته است. در این مدت افزایش صادرات صنایع دستی 19 درصد، پوست و چرم 29 درصد و پوشاک 28.5 درصد بوده است.

صادرات کشور نیازمند فرماندهی واحد است

خسروتاج در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی صادرکنندگان در جلسات میزهای کالایی و کشوری، بیان کرد: بررسی عمیق مشکلات صادرکنندگان بیانگر آن است که صادرات کشور برای اتخاذ تصمیمات درست، حقیقتا نیازمند فرماندهی واحد است تا سایر دستگاه‌های مرتبط در امر صادرات زیر چتر این فرماندهی و مدیریت واحد در راستای توسعه صادرات غیر نفتی فعالیت کنند.

وی توسعه‌ای شدن سازمان توسعه تجارت ایران را امری ضروری خواند و گفت: سازمان توسعه تجارت ایران با استفاده از ظرفیت توسعه ای خود علاوه بر حضور قوی تر در بازارهای بین المللی به همراه صادرکنندگان، نیز میتواند با ورود به مناطق نیازمند و محروم فعالیت‌های صادراتی را در قالب انواع مشارکت‌ها به انجام برساند.

ضرورت همسو شدن با تحولات بازارهای جهانی در عرصه تولید و مصرف

معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران همسو شدن با تغییرات و تحولات بازار جهانی در عرصه تولید و مصرف را الزامی دانست و افزود: شاهد رقابت شدیدی در بازارهای بین‌المللی هستیم و باید با ظرفیت‌سازی و در بعضی مواقع با تغییر بازار محدودیت‌های واحدهای تولیدی را مرتفع سازیم به گونه‌ای که با آغاز تعمیرات یک واحد تولیدی شاهد کاهش صادرات در آن محصول نباشیم.

منبع: شاتا
عناوین برگزیده