تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۳:۳۳
بازدید: ۲۹۱
کد خبر: ۹۸۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مشاور معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت:

بخش خصوصی و دولتی به فهرست توانمندی های داخلی توجه کنند / از ورود کالاهای مشابه داخلی جلوگیری کنید

می متالز - مشاور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد : دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی موظفند از خرید کالاهایی که در فهرست توانمندی های داخلی قرار دارند خودداری کنند.
بخش خصوصی و دولتی به فهرست توانمندی های داخلی توجه کنند / از ورود کالاهای مشابه داخلی جلوگیری کنید

به گزارش می متالز کیومرث فروتنی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت طبق قانون استفاده حداکثری از توان داخلی، فهرست کالاها و خدمات داخلی را با همکاری تشکل های داخلی گرد آوری و اطلاع رسانی می‌کند و دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی موظفند از خرید کالاهایی که در این فهرست موجودند، خودداری کنند.
فروتنی تصریح کرد: طبق این قانون ارجاع پروژه ها باید به شرکت‌های ایرانی باشد مگر اینکه این شرکت‌ها ذی‌صلاح نباشند و مجبور به استفاده از مشاوران خارجی شوند.
وی ادامه داد : در صورتی که دستگاه ها و بخش‌های خصوصی این قانون را رعایت نکنند، وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت می‌تواند از ثبت سفارش خودداری کند.
فروتنی با بیان اینکه گزارش مجلس درباره قانون استفاده حداکثری قابل قبول بود، گفت: نواقصی که در این گزارش آمده باید حل و فصل شوند.
وی در ادامه اظهار کرد: ما آمار مشخصی از پروژه های در حال اجرا و روند آنها نداریم و نمی‌دانیم چه میزان از قانون استفاده حداکثری از توان داخلی رعایت می‌شود.
مشاور معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با بیان اینکه واردات راحت تر انجام می شود، باید بخش خصوصی خود را تقویت کند اظهار داشت: به عنوان مثال در یک قلم کالا 420 میلیون یورو واردات انجام شده است این در حالی است که مشابه تولید داخلی آن را داشته ایم.
فروتنی با اشاره به اینکه کارگروه ساخت و تولید داخل در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است گفت: طبق قانون برنامه پنجم به صورت مطلق نمی توان جلوی ثبت سفارش را بگیریم. متاسفانه برخی علاقه‌مند خرید تولیدات خارجی هستند که باید روند شان را اصلاح کنند.

منبع: شاتا
عناوین برگزیده