تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۴۵
بازدید: ۲۹۱
کد خبر: ۹۹۱۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس انجمن سنگ آهن ایران مطرح کرد:

بورس کالا زبان مشترک تولیدکننده و مصرف کننده/کل زنجیره فولاد در بورس عرضه شود

می متالز - اکبریان معتقد است، معاملات تمام اجزای ارزش افزوده زنجیره فولاد، از سنگ آهن گرفته تا کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی باید به منظور ایجاد زبان مشترک بین تولیدکننده و مصرف کنندها از بستر بورس کالا انجام شود.
بورس کالا زبان مشترک تولیدکننده و مصرف کننده/کل زنجیره فولاد در بورس عرضه شود

به گزارش می متالز، سنگ آهن به عنوان یکی از منابع اصلی درآمدزا برای برخی شرکت های بزرگ معدنی جهان، به دلیل افزایش تقاضا در چین در سال ۲۰۱۷ میلادی توانست با رشد قیمت همراه شود.

افزایش تقاضایی که به مدد رشد تولید محصولات فولادی در این کشور آسیایی رقم خورد و ایران به عنوان یکی از صادرکنندگان غیرسنتی سنگ آهن به چین نیز توانست محصول بیشتری به این کشور صادر کند. 

در همین ارتباط، رییس انجمن سنگ آهن ایران به سیاست های خارجی چین درباره واردات سنگ آهن اشاره کرد و به سنا گفت: افزایش واردات سنگ آهن توسط چین تحت تاثیر رشد تولید و بالا رفتن میزان مصرف بوده، اما سیاست و قوانین داخلی چین منطبق بر رعایت قوانین زیست محیطی بر این مبنا است که تنها سنگ آهن با عیار بالا و کیفیت بالا خریداری می کند. نکته حائز اهمیت این است که تنها طیف خاصی از تولیدکنندگان ایرانی محصول با درجه خلوص و عیار بالا ارایه می کنند و در مقابل حجم بالایی از تولیدات ایرانی سنگ آهن هماتیت و با apo زیر ۱۶ درصد و یا سنگ آهن با عیار پایین است که تقاضا برای آن کمتر از سایر عیارها بوده و حتی میزان تقاضا برای برخی عیارها نیز در حد صفر است.

مهرداد اکبریان در خصوص وضعیت ذخایر موجود در معادن ایرانی اظهار کرد: در ایران هم پهنای سنگ آهن هماتیتی وجود دارد و هم سنگ آهن مگنتیت که قسمت عمده آنها عیار متوسط و متوسط رو به پایین دارند؛ بر همین اساس همه معادن توان اینکه در این حوزه مگنتیت با عیار بالا به چین صادر کنند را ندارند که این امر نیز مزید بر علت شده تا صادرات ایران در ماه های اخیر به نسبت ماه های ابتدایی سال ۲۰۱۷ میلادی کاهش یابد.

 

بررسی وضعیت صادرات سنگ آهن از دو منظر

وی در بررسی وضعیت صادرات سنگ آهن تولید ایران اظهار کرد: این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است. اولین جنبه به بحث های داخلی و سیاست های موجود بر می گردد؛ چرا که در حال حاضر کارخانجات تولید کنسانتره و گندله سازی در کشور در حال رشد و توسعه هستند که خود از سنگ آهن به عنوان ماده اولیه تولید استفاده می کنند. از همین رو، بخشی از سنگ آهن که روزی صادر می شد، در داخل فرآوری می شود که با ادامه این روند به نظر می رسد تا چند سال آینده شرایط بگونه ای پیش رود که صادراتی در حوزه سنگ آهن نداشته باشیم و حتی نیاز به واردات نیز افزایش یابد.

وی به رکود حاکم بر اقتصاد کشور نیز به عنوان عامل دیگر کاهش صادرات سنگ آهن اشاره کرد و گفت: طی چند سال گذشته کشور در حالی با رکود مواجه بوده که اخیرا از آن خارج شده است. با این حال معادن کوچک و متوسط ما که تولیدکننده سنگ آهن بودند و در چرخه تولید و صادرات نقش داشتند به علت عدم درآمدزایی و توجیه اقتصادی از چرخه تولید و فعالیت خارج شدند و این یکی از دلایل کاهش حجم صادرات بوده است.

 

کل زنجیره فولاد وارد بورس کالا شود

وی در ادامه به عرضه سنگ آهن در بورس کالا اشاره کرد و  گفت: تاکنون تنها بخشی از صادرات سنگ آهن کشور در بورس کالا صورت می گیرد این در حالی است که انجمن سنگ آهن به دنبال انجام معاملات تمام اجزای ارزش افزوده زنجیره فولاد، از سنگ آهن گرفته تا کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی از بستر بورس کالا است. با این حال تاکنون این اتفاق درباره سنگ آهن به صورت ۱۰۰ درصدی انجام نشده است.

وی در خصوص مازاد تقاضا به نسبت عرضه در بورس کالا با بیان اینکه در بازار داخلی مشکل بر سر نحوه قیمت گذاری است، عنوان کرد: در بورس کالا تقاضای خرید سنگ آهن وجود دارد اما تولیدکنندگان سنگ آهن تولیدی کشور زمانی که می خواهند با تولیدکنندگان کنسانتره که مصرف کننده سنگ آهن دانه بندی هستند، معامله کنند محدودیت ارایه قیمت دارند. زیرا در حال حاضر قیمت گذاری در حوزه سنگ آهن و کنسانتره به صورت دستوری اعمال می شود. 

وی با اشاره به اعلام وضع تعرفه صادراتی تاکید کرد: امروز مشاهده می شود که به جای اصلاح روند قیمت گذاری بر مبنای عرضه و تقاضا، اقدام به وضع تعرفه صادراتی برای سنگ آهن می شود. از این رو، باید بررسی کنیم که چرا یک تولیدکننده در یک زمان و مکان کاملا مشخص از عرضه در بازار داخل سر باز می زند و به فکر عرضه در بازارهای خارجی می افتد؟؛ به اعتقاد بنده یکی از علت های آن عدم وجود شفافیت و آزاد نبودن نحوه قیمت گذاری با استفاده از عرضه در بستر بورس کالاست. 

 

از ظرفیت های بورس کالا به طور کامل استفاده نمی شود

رییس انجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه بورس یکی از بهترین روش ها برای کشف قیمت محصولات مختلف از جمله سنگ آهن است، گفت: به طور کلی بورس کالا همواره برای کشف قیمت انواع کالا تجویز می شود و بهترین سازوکار را برای ایجاد شفافیت قیمت و انجام معاملات صحیح بین تولیدکننده و مصرف کننده ایرانی و حتی خریدار خارجی فراهم می سازد.

وی تصریح کرد: ما در حوزه سنگ آهن از ظرفیت های بورس به طور کامل استفاده نکرده ایم؛ البته پیگیری های متعددی از سوی انجمن سنگ آهن ایران برای عرضه سنگ آهن و کشف قیمت آن با استفاده از این بستر شفاف صورت گرفته است که امیدواریم نتیجه این نشست ها به زودی عملیاتی شود.

اکبریان در خاتمه سخنان خود عرضه در بورس کالا را برای حل مشکلات قیمت گذاری راه گشا خواند و افزود: بورس کالا در حوزه معدن می تواند زبان مشترک بین تولیدکننده و مصرف کننده سنگ آهن باشد تا به عنوان مبنای واقعی حاکم در مکانیزم عرضه و تقاضا، قیمت سنگ آهن عادلانه تعیین شود.

عناوین برگزیده