تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۴۰
بازدید: ۳۶۴
کد خبر: ۹۹۷۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
جهانگیری در آیین گشایش واحد آهن اسفنجی نی‌ریز:

ما نباید رقیب بخش خصوصی باشیم

می متالز - در سفر معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان فارس، فاز نخست تولید شرکت فولاد غدیر نی‌ریز، تولیدکننده آهن‌اسفنجی و طرح توسعه شرکت رینگ‌اسپورت نی‌ریز به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید.
ما نباید رقیب بخش خصوصی باشیم

به گزارش می متالز، فاز نخست تولید شرکت فولاد غدیر نی‌ریز تولیدکننده آهن‌اسفنجی با ظرفیت سالانه ۸۰۰ هزار تن، با سرمایه‌گذاری ۳ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریالی و اشتغالزایی ۲۲۰ نفر واقع در شهرستان نی‌ریز بخش قطرویه به بهره‌برداری رسید. طرح فولاد نی‌ریز سومین واحد تولیدکننده آهن‌اسفنجی به روش ایرانی «پرد»PERED است که با فناوری پرد تحت لیسانس شرکت MME ساخته شده است. رینگ‌اسپورت نی‌ریز در حوزه تولید رینگ و قطعات آلومینیومی فعال بوده و هم اکنون نیز بزرگترین شرکت تولید رینگ‌اسپورت و قطعات آلومینیومی در ایران و خاورمیانه است. این واحد تولیدکننده رینگ آلومینیومی ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار رینگ با سرمایه‌گذاری هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۶۵ نفر را دارد. واحد تولیدی رینگ‌اسپورت نی‌ریز درحال‌حاضر انواع رینگ‌های آلومینیومی و در کنار آن سایر قطعات موتوری مانند فیدبک‌تایر و اویل‌ماژول را برای خودروسازان ایرانی تولید می‌کند. در این واحد امکان تولید رینگ در تمامی اندازه‌ها از اندازه ۱۳ تا ۱۹ فراهم شده و هیچ‌گونه محدودیتی نیز در این زمینه وجود ندارد. مشتریان محصولات این شرکت، خودروسازان داخلی از جمله ایران‌خودرو، سایپا و کرمان‌موتور هستند.


کارآفرین واقعی کارآفرینی است که دنبال رانت نمی‌گردد

معاون اول رئیس‌جمهوری بعدازظهر شنبه در آیین بهره‌برداری از فاز نخست فولاد غدیر نی‌ریز، گفت: این کارآفرینان باید الگوی ما باشند کارآفرین واقعی کارآفرینی است که دنبال رانت نمی‌گردد و به‌ دنبال زد و بند با مدیران دولتی و دزدی از منافع ملت نیست. او انسانی ریسک‌ پذیر و توانمند است که می‌تواند محصولی با فناوری بالا تولید کند. وی در ادامه افزود: فناوری تولید آهن‌اسفنجی تنها در اختیار امریکا و چند شرکت اروپایی بود اما مهندسان ما توانستند دستیابی به روش احیای مستقیم با فناوری «پرد» را ایجاد کنند. ثبت برند این نوع فناوری به‌نام مهندسان ما اتفاقی ارزشمند و مصداق همان شعار ما می‌توانیم در عمل است زیرا هم ما می‌توانیم کارخانه فولاد بسازیم و هم فناوری این کارخانه را در اختیار داریم. وی با اشاره به بازدید و بهره‌برداری از کارخانه رینگ‌اسپورت در نی‌ریز، گفت: این کارخانه می‌توانست در کنار بازار فروش محصول یا تهیه مواد اولیه در تهران ایجاد شود اما یک کارآفرین تصمیم می‌گیرد برای ادای دین به مردم زادگاه خود و بدون دریافت کمک از دولت شرکتی ایجاد کند که محصولات آن با اطمینان در بازار عرضه و فروخته می‌شود. وی با بیان اینکه ما در چارچوب مقررات بین‌المللی و با وجود همه محدودیت‌ها پذیرفته‌ایم دانش هسته‌ای خود را پیش ببریم، اظهار کرد: ما آنچه بتوانیم برای توسعه و پیشرفت کشور انجام خواهیم داد همانطور که در ۴، ۵ سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان ما توانسته‌اند تولیدات و خدمات بی‌نظیری ارائه کنند.
جهانگیری تاکید کرد: این ظرفیت بی‌نظیر برای توسعه کشور وجود دارد و ایران می‌تواند علاوه بر توسعه خود در جهت توسعه منطقه خاورمیانه تلاش کند. جهانگیری تصریح کرد: بگذارید کارآفرینان فعالیت کنند، بگذارید فضای امن برای سرمایه‌گذاری ایجاد شود، دشمنان می‌خواهند فضای کشور را ناامن جلوه دهند شما این کار را نکنید آن وقت خواهید دید میلیاردها دلار سرمایه خارجی به ایران سرازیر خواهد شد. این ذات و ظرفیت ایران است که می‌تواند سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد جذب کند. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روند افزایش شاخص‌های بورس به یکصد هزار، گفت: بورس ایران متقاضی عرضه سهام است و معنای این اعداد و ارقام این است که ملت ایران می‌روند پول خود را در بورس سرمایه‌گذاری کند. اکنون نوبت عرضه سهام ازسوی شرکت‌های صاحبان سهام رسیده است و همانطور که رئیس‌جمهوری دستور داده‌اند نهادهایی مانند صندوق بازنشستگی باید سهام خود را در بورس عرضه کنند و این خدمت به کشور است. جهانگیری با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب برای عرضه سهام شرکت‌های غیرمرتبط با واحدهای نظامی در بورس، بیان کرد: اگر اینگونه شود بخش خصوصی احساس می‌کند با رقیبی مشابه خود رقابت دارد ما نباید رقیب بخش خصوصی شویم اگر بخش خصوصی با من جهانگیری رقابت کند این رقابت درست نیست زیرا حاکمیت نمی‌تواند هم نقش داور داشته باشد و هم نقش بازیکن.
 

زنجیره فولاد به توازن رسید

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو، ساعاتی پیش از بهره‌ برداری کارخانه آهن‌اسفنجی نی‌ریز، از ایجاد توازن در زنجیره فولاد خبر داد. در این برنامه که مدیران‌عامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و شرکت فولاد غدیر نی‌ریز نیز حضور داشتند، مهدی کرباسیان، در نشستی با خبرنگاران گفت: در سال ۹۲ توازن در زنجیره فولاد به هم خورده بود اما از آن پس با بازبینی راهبردهای ایمیدرو و اقداماتی که برای راه‌اندازی کارخانه‌های فرآوری و تولید آهن‌اسفنجی انجام شد، شاهد ایجاد توازن در زنجیره فولاد هستیم. وی یادآور شد: تا سال گذشته کشورمان واردکننده گندله بود اما اکنون این چالش برطرف شده است. کرباسیان در ادامه گفت: درحال‌حاضر در کشور ۱۹/۵ میلیون تن آهن‌اسفنجی تولید می‌شود و در این بخش حتی با مازاد تولید روبه‌رو شده‌ایم که به صادرات روی آورده‌ایم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در ۹ ماه امسال ۶۰۰ هزار تن آهن‌اسفنجی صادر کرده‌ایم که پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال به یک میلیون تن برسد. کرباسیان درباره ظرفیت‌سازی‌ها در زنجیره فولاد بیان کرد: از نیمه دوم سال ۹۲ در گندله ۱۲۰ درصد، فولاد ۴۸ درصد و آهن‌اسفنجی ۲۶ درصد ظرفیت‌سازی شده است.رئیس هیات‌عامل ایمیدرو با اشاره به فعال‌سازی پروژه آهن‌اسفنجی نی‌ریز، یادآور شد: در راستای جلب مشارکت بخش خصوصی، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر ۶۵ درصد از سهام این شرکت را برعهده گرفت و ۳۵ درصد باقیمانده نیز در اختیار ایمیدرو است.

 

رئیس‌جمهوری این هفته در استان کرمان

کرباسیان در بخش دیگری از سخنانش خبر داد که رئیس‌جمهوری این هفته برای بهره‌برداری از کارخانه‌های گندله و کنسانتره به استان کرمان و به ویژه سیرجان سفر می‌کند. وی ادامه داد: در صنعت مس نیز ۸ پروژه در سرچشمه و خاتون‌آباد آماده بهره‌برداری هستند.رئیس هیات‌عامل ایمیدرو تصریح کرد: با توجه به اینکه عملیات ساخت بسیاری از پروژه‌های معدنی و صنایع معدنی از سال ۹۲ سرعت گرفت، اکنون بخش قابل‌توجهی از طرح‌ها آماده بهره‌برداری شده‌اند.

 

گامی دیگر در مسیر جلوگیری از خام‌فروشی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بهره‌برداری از طرح فولاد نی‌ریز و ارتقای ایران به رتبه نخست تولید آهن‌اسفنجی در جهان، گامی دیگر در جهت جلوگیری از خام‌فروشی است.
به گزارش ایرنا، مهدی کرباسیان درباره بهره‌برداری از تولید آهن‌اسفنجی مجتمع فولاد نی‌ریز که دیروز در آیینی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری انجام شد، افزود: این واحد تولیدی به‌عنوان سومین واحد احیای مستقیم کشور محصولات خود را به روش ایرانی «پرد» تولید می‌کند.وی اظهار کرد: بخش آهن‌اسفنجی مجتمع فولاد نی‌ریز با ظرفیت سالانه ۸۰۰ هزار تن، یکی از ۷ طرح فولادی کشور بود که به بهره‌برداری رسید. به گفته این مقام مسئول، پیش از این نیز طرح‌های فولادی سفیددشت (چهارمحال و بختیاری)، میانه و شادگان (خوزستان) در این حوزه صنعت به بهره‌برداری رسیده بود. رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بیان کرد: حُسن اصلی اجرای این طرح، استفاده از فناوری بومی «پرد» است که از سوی شرکت مهندسی معادن و فلزات (MME) متعلق به ایمیدرو طراحی شده است.

 

رتبه نخست جهان در تولید آهن‌اسفنجی با بهره‌ برداری از فولاد نی‌ریز

کرباسیان در ادامه بیان کرد: با بهره‌برداری از طرح تولید آهن‌اسفنجی مجتمع فولاد نی ریز، ایران به رتبه نخست جهان در تولید آهن‌اسفنجی صعود می‌کند که با برخورداری از نعمت گاز و معادن سنگ‌آهن فراوان، ارزش اقتصادی بسیار خوبی برای کشور ایجاد خواهد کرد و گامی دیگر در راستای جلوگیری از خام‌فروشی به شمار می‌رود. وی خاطرنشان کرد: با توجه به قرار داشتن معادن سنگ‌آهن فراوان در نی‌ریز و محل ساخت این مجتمع، پیش‌بینی می‌شود توسعه خوبی را در این منطقه شاهد باشیم. کرباسیان اظهار کرد: اشتغال مستقیم ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر و ۳برابر همین تعداد اشتغال غیرمستقیم که به‌طور عمده مربوط به جابه‌جایی محصولات تولید شده است، از اجرای این طرح پیش‌بینی می‌شود. وی یادآوری کرد: طرح فولاد نی‌ریز به دلیل برخی مشکلات در آغاز دولت یازدهم متوقف مانده بود و پیشرفت مناسبی نداشت اما با رفع مشکلات و با سرمایه‌گذاری شرکت «غدیر» که بیشترین مشارکت مالی را در این طرح داشت، فعال شد.

 

۹۲درصد نیروهای کارخانه آهن‌اسفنجی نی‌ریز، بومی هستند

مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز گفت: ۹۲ درصد نیروهای کارخانه آهن‌اسفنجی نی‌ریز بومی هستند. علی‌رضا زاهدیان در یک نشست خبری با حضور رئیس هیات‌عامل ایمیدرو و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر که پیش از برنامه بهره‌برداری برگزار شد، گفت: با همکاری دانشگاه شیراز و با برگزاری آزمون و مصاحبه‌تخصصی اقدام به جدب نیرو برای این واحد کرده‌ایم و ۹۲ درصد کارکنان شاغل در این کارخانه بومی هستند و از این تعداد ۸۰ درصد از شهر نی‌ریز جذب شده‌اند. کل کارکنان شاغل در این شرکت ۲۴۰ نفر است. زاهدیان درباره فعال‌سازی این پروژه، یادآور شد: پروژه فولاد نی‌ریز در چند سال گذشته با ابتکار دکتر کرباسیان به‌منظور جلب مشارکت بخش خصوصی، دوباره فعال شده است.وی در توافق انجام شده با شرکت سرمایه‌گذاری غدیر مسئولیت ۶۵ درصد تامین سرمایه این واحد را برعهده گرفت. این پروژه در سال ۹۲ وارد مرحله تکمیل شده بود اما در نهایت برنامه آن از سال ۹۳ عملیاتی شد. وی تاکید کرد: پس از این اقدامات، شاهد سرعت گرفتن روند اجرایی طرح بودیم. زاهدیان «پرد» را فناوری داخلی دانست که سبب افتخار متخصصان ایرانی شده است. وی درباره تامین مواد اولیه کارخانه، اظهارکرد: گندله این کارخانه از گل‌گهر تامین می‌شود که به دلیل فاصله کم، نوعی مزیت به شمار می‌رود. زاهدیان همچنین به ساخت بخش فولادسازی اشاره کرد و گفت: قراردادی با شرکت دانیلی داریم که تاکنون ۲۲ درصد در بخش فولادسازی آن پیشرفت داشته‌ایم و ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای این بخش هزینه شده است.

 

گل‌ گهری دیگردر استان فارس

استاندار فارس نیز در آیین بهره‌برداری از فولاد نی‌ریز، گفت: خوشحالیم از فولاد نی‌ریز به‌عنوان یکی از طرح‌های استانی بهره‌برداری شد. اسماعیل تبادار در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های معدنی و صنعتی استان فارس، عنوان کرد: استان فارس دارای ظرفیت‌های بالای معدنی و صنعتی و ۵ هزار واحد صنعتی بوده و در این زمینه رتبه ۵ کشوری را به خود اختصاص داده است. تبادار در ادامه با بیان اینکه استان فارس به‌دلیل نزدیکی به مناطق اقتصادی دارای مزیت‌های بالای صنعتی و معدنی زیادی است، گفت: استان فارس ۵۹۸ معدن فعال با ۳/۲ میلیارد تن ذخیره معدنی دارد و ۳۷ ماده معدنی در این استان شناسایی شده که از این تعداد ۲۰ ماده نیز به بهره‌برداری رسیده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: سهم اقتصادی معدن استان فارس در کل کشور کمتر از ۲ درصد است درحالی که ۹۰ درصد خاک نسوز کشور در این استان واقع شده است. استاندار فارس همچنین با اشاره به طرح‌های فولادی که در این استان اجرا شده، عنوان کرد: در استان ۶ مجوز برای فولادسازی صادر شده که چند واحد آن درحال فعالیت بوده و فولاد نی‌ریز هم وارد مدار تولید شده است. وی تصریح کرد: امید است با گسترش معادن و صنایع فولادی استان فارس شاهد یک گل‌گهر دیگر باشیم. البته در زمینه اکتشاف به‌دنبال پهنه‌های جدید و پهنه بهرام گور هستیم.استاندار فارس در بخش دیگری از سخنانش درباره تامین آب این واحدها فولادی، عنوان کرد: برای تامین آب این واحدها صدچشمه‌عاشق در نظر گرفته شده و در کل به‌دنبال تامین آب پایدار برای این واحدها هستیم.

 

رتبه نخست ایران در تولید آهن اسفنجی دنیا

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات فولاد در ۹ ماه سال از ۶ میلیون تن گذشته است و به راحتی به هدف‌گذاری صادرات ۸ میلیون تنی تا پایان سال خواهیم رسید. محمد شریعتمداری در آیین گشایش فولاد نی‌ریز به عنوان سومین واحد تولید آهن اسفنجی به روش ایرانی PERED، با بیان اینکه این چهارمین افتتاحی است که در حوزه فعالیت‌های فولادی احیای مستقیم و آهن اسفنجی در مجموعه صنایع معدنی ایران در دولت دوازدهم با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری انجام می‌شود، افزود: همت همکاران ما برای پیگیری به‌موقع اجرای این طرح‌ها همچنان ادامه دارد و پنجمین طرح را قبل از پایان سال و اوایل اسفند در سبزوار افتتاح خواهیم کرد.

 

افزایش ۲۲ درصدی تولید آهن اسفنجی در ۹ ماه امسال

وی با اشاره به اینکه آهن اسفنجی ایران با ظرفیت تولید ۲۴/۵ میلیون تن در پایان سال ۹۵ از لحاظ تولید رتبه نخست دنیا را داشته است، تصریح کرد: در ۹ ماه امسال نیز با ۲۲ درصد افزایش نسبت به سال گذشته این رتبه همچنان حفظ شده است. از سوی دیگر در زمینه فولاد در جهان رتبه چهاردهم را داریم و براساس آمارهای بین‌المللی در ۸ ماه سال ۲۰۱۷ میلادی با ۱۵/۷ درصد رشد در مقایسه با بسیاری کشورها پیشرفت خوبی داشتیم و مسیر توسعه فولاد در کشور با سرعت و دقت در حال انجام است.شریعتمداری با تشریح روش مشارکتی که ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای در حوزه معادن در پیش گرفته است، گفت: در این روش ایمیدرو برای انجام یک طرح وارد می‌شود، در یک نقطه طرح را با مشارکت بخش خصوصی و غیردولتی به پایان می‌رساند و سپس به‌تدریج خارج می‌شود و کار جدیدی را آغاز می‌کند که این ویژگی مهم سازمان‌های توسعه‌ای است.وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طرح فولاد غدیر نی‌ریز با سرمایه‌گذاری ۶۵ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و ۳۵ درصدی ایمیدرو به بهره‌برداری رسیده است، ادامه داد: سازمان‌های توسعه‌ای برای ادامه فعالیت خود نیازمند منابع هستند، البته منابع هم داشته‌اند و دارند اما براساس تصمیم‌گیری در اولویت‌ها، از دسترس آنها خارج شده است.

 

ضرورت بازگشت ۷۰ درصد از فروش شرکت‌ها

شریعتمداری با تاکید بر اینکه براساس قانون باید ۷۰ درصد از فروش شرکت‌های متعلق به سازمان‌های توسعه‌ای به خود آنها بازگردد، اضافه کرد: در لایحه بودجه سال ۹۷ تا حدودی این موضوع مورد توجه قرار گرفته و با لطف معاون اول رئیس‌جمهوری تبصره‌ای به تصویب رسیده است که به امید خدا از تصویب مجلس نیز خواهد گذشت و ابلاغ خواهد شد که امیدواریم گام‌های موثری در این زمینه برداشته شود. وی با اشاره به اینکه در ۵ ماه گذشته در دولت دوازدهم فعالیت‌های جدیدی در حوزه صنایع معدنی و معدن شکل گرفته است، گفت: یکی از مهم‌ترین‌های آنها تشکیل شورای معادن استان‌ها است. این شوراها با تفویض اختیاری که از مرکز کردیم، دارای اختیارات خوبی برای هدایت مسائل معدنی استانی هستند و فکر می‌کنیم روند توسعه معادن با این تصمیم، رو به رشد خواهد بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل ستاد زنجیره فولاد را اقدام مهم دیگر دولت دانست و افزود: این ستاد علاوه بر پایش زنجیره فولاد در کشور و ایجاد توازن در عرصه تولید فولاد، مشکلات طرح‌ها و مشکلات جاری تولید و بازار را در زنجیره مورد بررسی قرار می‌دهد و هر ماه یک بار با حضور وزیر یا جانشین وی در ستاد پیگیری می‌کند.شریعتمداری با اعلام اینکه در این دولت کارگروه‌های ویژه صادراتی در حوزه صنایع معدنی به‌وجود آمده است، تصریح کرد: وضعیت صادرات در صنایع فولاد کشور این روزها روند رو به رشدی داشته است. به عنوان نمونه هم‌اکنون ظرفیت ۲۰۰ هزار تن صادرات در همین واحدی که تازه شروع شده، امکان‌پذیر است. صادرات فولاد در ۹ ماه سال از ۶ میلیون تن گذشته است و به راحتی به هدف ۸ میلیون تنی تا پایان سال خواهیم رسید.
وی منابع حاصل از فعالیت‌های صادراتی در حوزه معدن را به صورت عام بسیار وسیع توصیف کرد و یادآور شد: مجموع صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی در ۹ ماه امسال به ۴۲ میلیون تن رسیده و ارزش آن از ۶/۸ میلیارد دلار هم بالاتر رفته و افزایش ۱۵ درصدی نسبت به پارسال داشته است. طبق برنامه حداکثر ۸ درصد افزایش برای صادرات امسال پیش‌بینی شده بود.وزیر صنعت، معدن و تجارت جلوگیری از خام‌فروشی را گام مهم دیگری دانست و گفت: هرچه جلوتر رفتیم، صادرات محصولات با ارزش‌افزوده بیشتر در زنجیره فولاد افزایش جدی‌تری پیدا کرده است. شریعتمداری با تاکید بر اینکه باید به زغال‌سنگ توجه بیشتری شود، افزود: کمیته پشتیبانی زغال‌سنگ را خیلی مرتب تشکیل دادیم، تاکنون ۳ بار جلسه مستقیم گذاشته‌ایم و میان ذوب‌آهنی‌ها و زغال‌سنگی‌ها توافق به‌وجود آوردیم. با تنظیم نرخ فروش زغال‌سنگ به فولادی‌ها و کک به زغال‌سنگی‌ها گام مثبتی در حوزه عدالت در این موضوع معدنی برداشتیم و شرایطی فراهم کردیم تا معادن زغال‌سنگ دارای ایمنی بالاتری شوند. از سوی دیگر کمیته ایمنی زغال‌سنگ امروز فعال است و ما بسیار امیدواریم در آینده نزدیک شرایط بسیار ایمنی را در معادن زغال‌سنگ کشور به‌وجود آوریم.

 

چند نقطه امیدبخش معدنی به‌ زودی اعلام خواهد شد

وی با بیان اینکه شناسایی پهنه‌های معدنی کشور به صورت جدی‌تر در این دولت مورد پیگیری قرار گرفته است، تصریح کرد: شناسایی و اکتشاف پیشنیاز همه فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی است. اکتشافات نوینی انجام شده که براساس آنها پهنه‌های جدیدی را در اختیار مردم قرار می‌دهیم. چند ده نقطه امیدبخش به‌زودی اعلام خواهد شد و ۱۵ پهنه را ایمیدرو آماده واگذاری کرده است.شریعتمداری گفت: با تصمیمی که در شورای‌عالی معادن داریم، به این سمت حرکت می‌کنیم که به کسانی که در زمینه فولاد مجوزهای اولیه را گرفته‌اند، دو سال مهلت دهیم که اگر به نتیجه نرسند، پهنه را برای دسترسی عام مردم آزاد کنیم و تلاش معدنی را در کشور شکل جدی‌تری بدهیم.

 

توسعه فولاد کشور به‌ تدریج باید به‌ سمت سواحل جنوبی ایران برود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه برای نخستین بار در کشور مجتمع تولید فولاد ۱۰ میلیون تنی در کناره‌های دریای عمان در منطقه آزاد چابهار و منطقه مکران شکل خواهد گرفت، گفت: مقدمات کار انجام شده، پیگیری‌ها در حال انجام است و توسعه فولاد کشور به‌تدریج باید به‌سمت سواحل جنوبی ایران برود.شریعتمداری با اشاره به اینکه ظرفیت ۸۰۰ هزار تنی برای تولید شمش فولاد در فولاد نی‌ریز در نظر گرفته شده است، گفت: این موضوع به‌ زودی انجام می‌شود و در همه طرح‌های هشت‌گانه در حوزه ذوب باید گام‌های خود را با سرعت بیشتری برداریم. وی با اشاره به اینکه در ۱۰ ماه گذشته در حوزه‌های گوناگون معدن و صنایع معدنی پیشرفت‌های ارزشمندی داشتیم، افزود: امیدواریم آلومینیوم جنوب در لامرد با ۳۰۰ هزار تن تولید در نیمه دوم سال ۹۷ افتتاح شود که با افتتاح آن مجموعه ظرفیت آلومینیوم کشور دوبرابر می‌شود.شریعتمداری با اشاره به اینکه در همین هفته با حضور رئیس‌ جمهوری در استان کرمان چند طرح مهم به افتتاح خواهد رسید، گفت: طرح‌های ۲/۵ میلیون تنی کنسانتره گل‌گهر و ظرفیت ۱/۶ میلیون تنی آهن اسفنجی و نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی آن منطقه افتتاح خواهد شد. از سوی دیگر در حوزه مس نیز در استان کرمان گام‌های خوبی برداشته شده و به امید خدا شاهد افتتاح کارخانه پالایش خاتون‌آباد با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن کاتد خواهیم بود.

پیگیر واحدهای گندله هستیم همچنین در آیین بهره‌برداری از فولاد نی‌ریز نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: در شهرستان نی‌ریز بخش‌های کشاورزی، گردشگری و صنعتی می‌توانند به‌عنوان ظرفیت‌هایی در این منطقه در نظر گرفته شوند. اصغر مسعودی در ادامه خاطرنشان کرد: نی‌ریز ظرفیت‌های زیادی دارد و به‌عنوان بهشت زمین‌شناسی شناخته شده است. وی در ادامه با اشاره به اینکه پیگیر ایجاد واحدهای تولیدی بیشتری در این شهرستان هستیم، گفت: ما همچنین از سوی ایمیدرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیر تاسیس یک واحد گندله‌ سازی هستیم. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم درآمدهای معادن صرف زیرساخت‌ها و توسعه فولادسازی در نی‌ریز سبب توسعه اقتصادی این شهرستان شود.

 

اشتغالزایی برای ۲۲۰ نفر

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس از بهره‌برداری از ۲ طرح بزرگ صنعتی در شهرستان نی‌ریز در سفر معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان فارس خبر داد. از استان فارس، علی همتی در بازدیدی که از این طرح‌ها داشت، گفت: فاز نخست فولاد نی‌ریز و طرح توسعه شرکت رینگ اسپورت نی‌ریز ۲طرحی هستند که به‌طور رسمی به بهره‌برداری خواهند رسید. همتی تصریح کرد: فاز نخست تولید شرکت فولاد غدیر نی‌ریز، تولیدکننده آهن‌اسفنجی با ظرفیت سالانه ۸۰۰ هزار تن با میزان سرمایه‌گذاری ۳۴۵۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۲۰ نفر واقع در شهرستان نی‌ریز بخش قطرویه به بهره‌برداری می‌رسد. وی گفت: این پروژه، با فناوری پرد تحت‌لیسانس شرکت MME است که واحد آهن‌اسفنجی است.

 

طرح استانی فولاد «نی‌ریز» دستاورد دولت دوازدهم با توانمندی ایرانی

فولاد نی‌ریز (استان فارس) یکی از ۷ طرح فولاد استانی است که پس از گذشت حدود یک دهه انتظار، دیروز از آن بهره‌برداری شد. این واحد در واقع سومین واحد تولید آهن‌اسفنجی به روش ایرانی «پرد» است. به گزارش ایرنا، برنامه بهره‌برداری از طرح‌های فولاد استانی از آذر ۱۳۹۵ با فولاد سپیددشت در استان چهارمحال و بختیاری کلید خورد و این روند تا سال ۱۳۹۷ تداوم خواهد داشت.

 

فولاد سپید دشت نخستین طرح استانی با روش پرد

کارخانه تولید آهن‌اسفنجی فولاد سفید دشت با مجموعه اقدامات دولت یازدهم به بهره‌برداری رسید، واحدی که به دلیل مشکلات مالی مدت‌ها معطل مانده بود. واحد احیای آهن‌اسفنجی فولاد سفید دشت چهارمحال و بختیاری با ۸۰۰ هزار تن ظرفیت و قابل ارتقا تا یک میلیون تن است. این طرح در قالب راهبردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان ایمیدرو) با مشارکت ۶۵ درصدی شرکت فولاد مبارکه و ۳۵ درصدی ایمیدرو در واقع در نیمه دوم سال ۹۲ پس از چند سال توقف، دوباره فعال شد و به بهره‌برداری رسید. کارخانه آهن‌اسفنجی سفیددشت، روز جمعه ۷ آبان ۱۳۹۵، نخستین محصول خود را تولید کرد و آذر همان سال به‌طور رسمی بهره‌برداری شد. براساس اعلام مسئولان طرح، با بهره‌برداری از فولاد سپیددشت امکان اشتغال مستقیم برای ۱۴۰ نفر فراهم شده است.

 

استفاده از روش پرد در فولاد شادگان

دومین کارخانه فولاد استانی که به بهره‌برداری رسید، فولاد شادگان (خوزستان) است. در واقع کارخانه احیای مستقیم فولاد شادگان براساس روش ایرانی که یک فناوری بومی با ثبت جهانی است، ساخته شده و برای نخستین بار در ایران و جهان راه‌اندازی شده است. فولاد شادگان دومین کارخانه فولاد استانی است و اردیبهشت ۹۶ به بهره‌برداری رسید. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) امسال علاوه بر راه‌اندازی واحد احیای فولادسازی شادگان، این برنامه را برای دیگر فولادسازهای استانی دارد و برای هر یک از این واحدها، سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیون دلاری پیش‌بینی شده است.

 

فولاد میانه سومین طرح فولادی با فناوری ایرانی

فولاد میانه به‌عنوان سومین طرح از میان ۷ طرح فولاد استانی مهر امسال بهره‌برداری و کارخانه احیای مستقیم (تولید آهن‌اسفنجی) فولاد میانه با فناوری ایرانی «پرد» راه‌اندازی شد. کارخانه تولید آهن‌اسفنجی با ظرفیت سالانه ۸۰۰ هزار تن از جمله طرح‌های بومی با فناوری ایرانی (پِرِد) است که تاکنون در مدار تولید قرار گرفته است. میزان سرمایه‌گذاری برای ساخت این کارخانه، ۲۸۰ میلیارد تومان است. با بهره‌برداری از این واحد برای ۲۵۰ نفر به‌طور مستقیم و ۷۵۰ نفر به طورغیرمستقیم اشتغالزایی شده است. میانگین خلوص آهن‌اسفنجی تولیدی این واحد ۹۵ درصد اعلام شده و به بیش از ۹۷ درصد هم خواهد رسید. مشارکت ۳۰۰ شرکت داخلی در ساخت این کارخانه و اجرای آن ازسوی نیروهای بومی ویژگی‌های این طرح استانی است. این کارخانه آهن‌اسفنجی در شهرستان میانه، استان آذربایجان شرقی واقع شده و در آن گندله حاصل از سنگ‌آهن از طریق عملیات احیا با فناوری پِرِد (Persian Reduction)، به آهن‌اسفنجی تبدیل می‌شود.

 

فولاد نی‌ریز چهارمین طرح استانی با فناوری ایرانی

فولاد نی‌ریز (استان فارس) در واقع چهارمین طرح از فولادهای استانی است که در مدار تولید قرار می‌گیرد و به این ترتیب در بخش آهن‌اسفنجی حدود ۶۰ درصد فولادهای استانی محقق می‌شود. قرار است واحد تولید آهن‌اسفنجی «نی‌ریز» هفته آینده ازسوی معاون اول رئیس‌جمهوری به‌طوررسمی به بهره‌برداری برسد. کارخانه تولید آهن‌اسفنجی فولاد نی‌ریز از جمله کارخانه‌های فولاد استانی است که به روش فناوری پِرِد (PERED) به‌عنوان یک روش ایرانی ایجاد شده است. فولاد نی‌ریز به‌عنوان سومین واحد تولید آهن‌اسفنجی با روش پرد معرفی شده است. بهره‌برداری از این واحد فولادسازی استانی، در حالی محقق می‌شود که ایران به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده آهن‌اسفنجی جهان معرفی می‌شود و در واقع این مهم دستاورد بزرگی برای جامعه صنعتی کشور به شمار می‌رود. تولید آهن‌اسفنجی به روش پرد، مصرف آب و انرژی را کم کرده و کیفیت محصول را ارتقا می‌بخشد. شرکت «فولاد غدیر نی‌ریز» با سهامداری ۶۵ درصدی سرمایه‌گذاری غدیر و ۳۵ درصدی ایمیدرو تشکیل شد و این سازمان به‌عنوان کارفرما وظیفه تکمیل پروژه را بر عهده گرفت. فولاد سپیددشت(چهارمحال‌وبختیاری)، شادگان (خوزستان)، نی‌ریز (فارس)، قائنات (خراسان جنوبی)، سبزوار (خراسان رضوی)، میانه (آذربایجان شرقی) و فولاد بافت (کرمان) ۷ طرح فولاد استانی است که در دولت نهم آغاز شد اما به دلیل مشکلات مالی سال‌ها متوقف ماند و دولت یازدهم از نیمه دوم ۱۳۹۲ تکمیل این طرح‌ها را کلید زد. جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد را هدف‌گذاری کرده که از این رقم ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن برای صادرات پیش‌بینی شده است.
ایران اکنون چهاردهمین فولادساز جهان به شمار می‌رود که با تحقق برنامه سند چشم‌انداز، انتظار می‌رود کشورمان به جایگاه هفتم جهان ارتقا یابد.

 

تولید کارخانه آهن‌اسفنجی فولاد سبزوار

کارخانه آهن اسفنجی طرح فولاد سبزوار یکم بهمن ۹۶ نخستین محصول خود (آهن‌اسفنجی) را تولید کرد. کارخانه آهن‌اسفنجی فولاد سبزوار همچون دیگر طرح‌های استانی فولاد تا سال ۹۲ در وضعیت سکون قرار داشت که ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان ایمیدرو) در دولت یازدهم فعال شد و در مسیر ساخت قرار گرفت. محصول آهن‌اسفنجی با ۹۲/۵ درصد متالیزاسیون (درجه فلزشدگی) به تولید رسید. برای این واحد، حدود ۴۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و ۳۷۰ نفر به‌طور مستقیم و حدود ۳ هزار نفر غیرمستقیم به کار مشغول شده‌اند. ماده اولیه(گندله) این کارخانه از گندله‌ سازی اپال پارسیان واقع در سنگان تامین می‌شود که دی گذشته از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری بهره‌برداری شد. طرح فولاد سبزوار به‌عنوان یکی از طرح‌های هفت‌گانه فولاد استانی، در منطقه جوین (حدود ۶۵ کیلومتری غرب سبزوار) واقع شده است. به گزارش ایرنا، تامین مالی طرح‌های صنعت و معدن مانند ۷ طرح فولادی با رویکرد اقتصاد مقاومتی ازسوی بانک صنعت و معدن انجام شده و قرار است در سال‌های ۱۳۹۸- ۱۳۹۷ در همه آنها علاوه بر احیا، فولادسازی‌ها نیز وارد مدار تولید شوند. برپایه این گزارش، بانک صنعت و معدن تامین مالی ۵۰ درصد از ظرفیت تولید فولاد کشور را برعهده گرفته و اکنون ۱۳ طرح فولادی نیز با تسهیلات این بانک در حال اجراست. انتظار می‌رود در ۳ سال آینده تولید فولاد از ۲۵ میلیون تن در سال گذشته و سهم ایران در تولید جهانی از یک درصد به ۱/۵ درصد افزایش یابد؛ این امر به ارتقای رتبه جهانی ایران در این صنعت از ۱۴ به ۱۱ منجر می‌شود. تامین مالی ۷ طرح فولاد استانی سپیددشت (چهارمحال و بختیاری)، نی‌ریز (فارس)، قائنات (خراسان‌جنوبی)، شادگان (خوزستان)، سبزوار (خراسان رضوی)، بافت (کرمان) و میانه (آذربایجان شرقی) که در قالب فاینانس چین انجام شده، از اقدام‌های مهم در این بخش است. گـشایش خطوط اعتباری چین برای طرح‌های فولادی کشور با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی انجام شد.

 

تزریق ۱۸ هزار میلیارد ریال به طرح‌های هفت‌گانه فولادی

تزریق ۱۸ هزار میلیارد ریال به طرح‌های هفت‌گانه فولادی در دولت یازدهم گام مهمی است که در این زمینه برداشته شد، این منابع شامل ۹ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال و ۲۶ میلیون یورو برای بخش آهن‌اسفنجی و ۷ هزار و ۵۲۰ میلیون ریال برای فولادسازی است. انتظار می‌رود فولاد بافت (کرمان) و قائنات (خراسان جنوبی) اواخر امسال یا ۳ ماه نخست سال ۹۷ به بهره‌برداری برسد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده