تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۳۲
بازدید: ۵۱۴
کد خبر: ۹۹۸۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
با تحرک خریدها در بهمن و اسفند رشد تقاضا پیش‌بینی می‌شود:

چراغ سبز خریداران به بازار فولاد

می متالز - پیش‌بینی‌های گذشته در بازار فولاد، هرچند به‌ صورت ملایم، اما بالاخره به وقوع پیوست و این بازار در بهمن ماه تحرکاتی را مبنی بر خروج از شرایط رکودی از خود نشان داد،‌ به‌طوری‌که از ابتدای هفته جاری این افزایش قیمت و تحرکات، همزمان با شرایط افزایشی قیمت ارز استارت خورد و قیمت‌ها یک رشد ۵۰۰ ریالی را در هر کیلو نشان داد ولی به دلیل دو فاکتور «عدم تقاضا» و «پرشدن انبار» بازار مجددا ایست کرد.
چراغ سبز خریداران به بازار فولاد

به گزارش می متالز، در صورتی که هفته آینده تقاضا وارد بازارها شود مجددا بازار آمادگی افزایش قیمت مجدد را خواهد یافت. همان‌طور که دیدیم قیمت شمش معامله شده در بورس کالا ۱۹۸۰ تومان پایه بود که با هزینه حمل و تبدیل به میلگرد که برای کارخانه تولید‌کننده ۳۵۰۰ ریال تمام شده است و با محاسبه سود تولید‌کننده قیمت میلگرد ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ و تیرآهن ۲۷۵۰ تا ۲۸۵۰ پیش‌بینی می‌شود، در این باره عنوان می‌شود بازار حباب ظاهری خود را از دست داده است.این در حالی است که فعالان بازار فولاد بر این باورند در صورتی که اتفاق خاصی در رابطه با ارز رخ ندهد باید منتظر خروج از شرایط رکودی باشیم و از هرگونه جلوگیری و مهندسی بازار دست برداریم و اجازه دهیم عرضه و تقاضا خودشان قیمت تعادلی آهن‌آلات را تنظیم کنند.

هم‌اکنون مدتی است که قیمت‌ها در بازار فولاد مخصوصا برای مصنوعات ساختمانی نسبتا ثابت است و تحرک چندانی هم در این حوزه دیده نمی‌شود. این وضعیت یعنی ثبات قیمتی نیز نتوانسته محرکی برای تقاضای موثر در بازار باشد. به علاوه به‌رغم دشواری‌های بازار اما قیمت‌ها باثبات مانده که در نهایت تمامی این موارد ابهام در بازار را برجسته‌ تر می‌سازد. این وضعیت در طول هفته گذشته تغییری نکرده که این فاز ابهام را شاید بتوان سرعت‌گیر جدیدی در برابر بازار محسوب کرد که می‌تواند بر حجم خرید و شرایط عرضه و تقاضا بر این بازار تاثیرگذار باشد. شاید روشن شدن داده‌های جدی در بازار فولاد به گذشت زمان نیاز داشته باشد، زیرا هم‌اکنون اغلب سیگنال‌های تاثیرگذار بر بازار فولاد در هاله‌ای از ابهام قرار دارند.

فعالان بازار درخصوص شرایط حاکم می‌گویند: کاهش میل به خرید وجود دارد، اما این شرایط پایدار نخواهد بود، چرا‌که ماه آخر سال نزدیک است و معمولا در ماه‌های انتهایی سال تقاضا تقویت می‌شود.در گزارش‌های پیشین بازه‌های زمانی را برای تحرکات بازار فولاد ترسیم کرده بودیم، در این باره بازه‌های زمانی جدیدتری برای تحرکات نوتر و خروج از وضعیت ابهامی آیا شکل گرفته است و گذشته از آن، تقاضای موثر در بازار چه روندی دارد؟در این باره فعالان بازار فولاد به «دنیای اقتصاد» می‌گویند: آهن فروشان با هر افزایش قیمت و روند رو به رشدی که احساس می‌کنند شروع به خرید از کارخانه می‌کنند و وقتی کالایی خریداری شد و تقاضایی از سمت مصرف‌کننده تزریق نشد، قیمت‌ها بعد از چند روز با درصدی کاهش مواجه می‌شود.فعالان بازار یکی دیگر از دلایل مهم در شرایط فعلی را در تلاطم قیمت ارز می‌دانند، این فعالان بر این باورند هر چند که بازار به ثبات پایدار نمی‌رسد ولی زمانی که به آمار ماه بهمن و اسفند و فروش کارخانه‌ها مراجعه می‌کنیم و یک آمار کلی از فروش کارخانه‌ها در سال‌های قبل می‌گیریم متوجه می‌شویم که بیشترین گردش مالی و خریدها از نیمه دوم ماه بهمن نسبت به ماه‌های آذر و دی بوده که لااقل ۳۵ درصد افزایش فروش داشته‌اند.

 

صادرات و قیمت ارز و مواد اولیه وارداتی

دو نکته مهم در بازار فولاد وجود دارد که باید از آنها به‌عنوان فاکتورها و انگیزه‌های اقدام به خرید در میان بازاریان و خریداران بازار فولاد نام برد که از آن جمله باید به «گمانه زنی درخصوص افزایش نرخ حامل‌های انرژی» و «تعهدات صادراتی که از سوی کارخانه‌هایی که تعیین‌کننده سرنوشت فولاد کشور هستند» اشاره کرد.

چنانچه تا بازه زمانی اردیبهشت باید تعهدات صادراتی خود را به انجام برسانند و به همین دلیل افزایش قیمت آهن آلات دور از پیش‌بینی هم نیست چه تقاضای موثر وجود داشته باشد و چه وجود نداشته نباشد.اگر تقاضای موثر و تقاضای مصرف‌کننده وارد بازار نشود باز هم تقاضای تجار به دلیل اینکه نمی‌خواهند شب عید نقدینگی در دستشان مانده باشد آغاز خواهد شد.به این ترتیب باید گفت بازار در بازه‌های زمانی خاصی لجباز می‌شود که شاید بتوان بازه آخرین ماه سال را در این زمره قرار داد، به‌طوری‌که اگر دستور را در بازار به زور اعمال کنیم، بازار روندی معکوس را در پیش می‌گیرد، ولی زمانی که اجازه دهیم بازار با روند طبیعی عرضه و تقاضا دست و پنجه نرم کند روند معقول تری حاکم خواهد شد.فعالان بازار نیمه دوم بهمن ماه را طبق تجربه ۲۵ سال گذشته بازه زمانی می‌دانند که خروج از رکود در بازار آغاز خواهد شد که مهم‌ترین دلیل این تحرکات را هم باید در عامل «احتیاج به نقدینگی» دانست.

درخصوص موجودی انبارها نیز باید گفت کاهش این موجودی در دو ماه گذشته به دلیل رکود ماه‌های آذر و دی بوده و در حال حاضر اگر انباری موجودی کالا دارد خریدهای هفته ابتدایی بهمن بوده و در این بازه کوتاه انبارها پر شده است که این فاکتور را هم نمی‌توانیم نشانه موجودی زیادی بدانیم.از طرفی دلیل اینکه تقاضایی در بازار مصرف‌کننده نیست را باید در این دید که در هفته‌ای که گذشت انبارداران خریدهای خود را انجام دادند و انبارها در حال حاضر پر است و از طرفی مصرف‌کنندگان نیز در این باره مجددا در فاز صبر فرو رفته‌اند تا در یک بازه زمانی یک هفته تا ده روز انبارها تخلیه شود و بعد برای خرید اقدام خواهند کرد. با توجه به اینکه در میان بازاریان و فعالان بازار تمایل به خرید و تمایل به اینکه پول‌های نقد را تبدیل به کالا کنند وجود دارد اگر بازار دلار به سمت آرامش رود، خرید آهن‌آلات با رشد بالاتری دنبال خواهد شد.

عناوین برگزیده